
 1 

Satellite Television, the War on Terror and Political Conflict in the Arab World 
 

Lina Khatib 
 
In Alan Ingram and Klaus Dodds, (Eds.), Spaces of Security and Insecurity: Geographies 
of the War on Terror (Aldershot: Ashgate Publishing, 2009), pp. 205-220. 

 
The Arab world today is at a political crossroads. Continuing conflict in Iraq, 

tension in Lebanon, and intra-Palestinian rivalry threaten to destabilize the region. At the 
same time, foreign intervention in those conflicts shows no sign of decreasing, which is 
not surprising considering the international nature of politics in the Arab world. From the 
days of European mandates in the region, to the establishment of the state of Israel and 
subsequent Arab-Israeli wars, and on to Lebanese Civil War, the Palestinian intifada and 
the Gulf War, the Arab world has been host to a series of foreign interventions, both 
political and military. The so-called “war on terror” has only consolidated and intensified 
this intervention, so that the notion of geopolitics in the Middle East has come to take on 
a global, rather than a regional, dimension.    

Over the last decade, satellite television has affirmed its place as the primary news 
medium in the region. The Gulf War was marked by the dominance of CNN, its images 
of smart weapons and precise bombs colonizing television screens worldwide. The 
establishment of al-Jazeera in 1996 was the Middle East’s first attempt at entering the 
world of 24-hour news channels. However, although al-Jazeera was a well-respected and 
relatively well-known channel in the Arab world at the time, it did not enjoy a primary 
position in people’s homes. It was the second Palestinian intifada in 2000 that made al-
Jazeera a recognized brand in the region. Al-Jazeera devoted much of its broadcasting 
time to coverage of the intifada, presenting a clear pro-Palestinian stance towards the 
issue1

 

. Zayani argues that in doing so, al-Jazeera set itself a political role in the Arab 
world: 

Al Jazeera’s intense coverage of the intifada has not only fed Arab fury but also 
fostered anti-government behavior in the Arab world, making Arab governments 
vulnerable to charges and open to criticism that they have not sufficiently 
supported the Palestinians or decisively acted on the Palestinian cause. In this 
sense, Al Jazeera places itself as a counter-force to the official indifference 
towards the plight of the Palestinian people2

 
. 

At the same time, al-Jazeera’s coverage of the intifada marked a significant change in the 
Arab television landscape: the assertion of the primacy of the image as a means of 
political communication. Ayish notes that al-Jazeera “went one step further by showing 
live footage of clashes in Jerusalem between Palestinian stone throwers and heavily 
armed Israeli soldiers”3

 The “war on terror” contributed to the prominence of al-Jazeera in particular, and 
satellite television in general, in the Arab world. The events of September 11 were 

. Less than a year later, the events of September 11 consolidated 
the transformation of Arab satellite television into a visual-saturated medium. They also 
consolidated the role of Arab satellite television as an active political participant in the 
region, as opposed to a mere carrier of messages. 



 2 

constructed as a television landmark, dominating the screens of television channels in the 
Arab world and beyond. Jean Baurdillard famously said that September 11 attacks were 
the “absolute event, the ‘mother event’, the pure event”4

In addition, in the decade or so since the “war on terror” started, satellite 
television in the Arab world has witnessed much contestation and competition. This 
decade has seen a proliferation of channels besides al-Jazeera—including non-Arab 
channels like al-Hurra—that form part of competing international public diplomacy 
efforts in the Arab world. Within this context, satellite television has moved from a 
medium seen as providing a space for political dialogue in the Arab world to a challenger 
to this very space. Satellite television in the region is not only a tool of communication. It 
is also a symptom and sometimes even a cause of power struggles in the Arab word. 
Power struggles in the region—especially in the post-September 11 era—are at once 
national, regional and global. The intra-Lebanese conflict that has consumed the country 
since the assassination of former Prime Minister Rafic Hariri for example cannot be 
examined and understood without thorough attention to the roles played by international 
agents, be they organizations (the United Nations and the Arab League) or states (Syria, 
Saudi Arabia, Iran, Qatar, France, and the United States being the key players). 

. The attacks gave birth to 
images that have carved a permanent space in the visual memory of people across the 
globe. The video tapes sent by al-Qaeda to al-Jazeera following the attacks form part of 
this visual memory. Al-Qaeda’s courting of al-Jazeera after September 11 is well 
documented, giving the station a worldwide notoriety and transforming it into a 
household name across the globe. Through the “war on terror”, satellite television in the 
Arab world grew in presence and impact, establishing itself as one of the most widely 
consumed media in the region. 

The various overlapping power struggles in the Arab world play an important role 
in shaping the visual and political economic television landscape in the region. Satellite 
television is firmly and actively embedded within this complex structure. On one hand, it 
attempts to challenge official political points of view. This is mostly seen in al-Jazeera’s 
coverage of the Iraq war, which challenges the American version of the events. On the 
other hand, it also engages in processes of political conflict by proxy, becoming a 
platform for rivalries between Arab countries, clashing “national” political groups, and 
international political agents. In doing so, satellite television acts as a mouthpiece for 
warring political factions. The roles that satellite television plays in the Arab world mean 
that Arab satellite television has become itself a political actor in the Middle East and 
beyond. In what follows, I will offer a critical assessment of this statement through a 
historically contextualized examination of satellite television’s position within national, 
regional and international political struggles affecting the Arab world. 
 
The political economy of Arab satellite television 
 

The emergence of satellite television has created a nexus of power over the Arab 
television space by competing television stations. The nature of this competition has 
transformed the landscape of the Arab televisual media from being inherently national, to 
being regional or pan-Arab5. The Arab world’s first private satellite channel is MBC 
(Middle East Broadcasting Center), which was launched in 1991 in London by the son-
in-law of the Saudi King Fahd bin Abd Al-Aziz, and relocated to UAE in 20036. A 



 3 

number of other private satellite channels followed suit, such as ORBIT in 1994 and ART 
in 1995. Meanwhile, terrestrial television channels also started to broadcast on satellite, 
such as the Lebanese channels LBC (Lebanese Broadcasting Corporation) and Future 
Television, which launched their satellite channels in 1995. However, it was not until 
1996 that a satellite channel fully dedicated to news was launched, and that was al-
Jazeera. It started with 6 hours of broadcasting per day, and moved into 24-hour 
programming in February 19997

There are economic reasons for this regionalism as privately-owned satellite 
television stations seek consumers beyond the borders of the country they broadcast 
from. Economic aims have sometimes contributed to a change in the identity of television 
stations. The Lebanese Broadcasting Corporation (LBC) for example started in 1986 as a 
channel aimed at the Francophone audience in Lebanon, relying on a relatively high 
usage of the French language and French programs in its broadcasts. This language use 
was partly political, as the channel was set up by factions belonging to the Maronite 
Lebanese Forces militia, whose target audience was primarily the Christian communities 
in Lebanon, particularly those who associated themselves culturally with France. In the 
post-Lebanese Civil War era, LBC has ceased to be an exclusive Lebanese Forces 
company and become a listed corporation with shares owned by diverse investors. As 
LBC’s popularity in Lebanon grew, its use of the French language decreased as it 
attempted to appeal to a wider local audience. 

. 

However it was the launch of its satellite channel in the mid-1990s that 
characterized the toning down of the use of the French language in programs and by 
presenters and the increase in the Arabic language content of this satellite channel. This 
proved to be a successful business move, and LBC became the only Lebanese television 
channel actually generating a profit. In 2003, the Saudi Prince Al-Walid bin Talal bought 
49% of the shares in this satellite channel8. This part ownership, along with the channel’s 
targeting of wealthy consumers in Saudi Arabia through its programs, have also meant 
that its program content has been geared more towards this audience, with more material 
being aired that addresses the Saudi Kingdom in direct ways9. Other Arab satellite 
channels have followed a similar path, gearing their programs towards a wider pan-Arab 
audience10. With the Arab market, rather than the local markets, being the economic 
focus of most satellite television stations in the Arab world, satellite television has come 
to unite its viewers by constructing them as consumers. Consumption has become one 
category that binds Arab audiences together and hides their social antagonisms11

 
.  

Satellite television’s promise of democracy 
 

However, if Arab audiences are “united” by being consumers, the political factors 
underlying their consumption of satellite television products present a paradox: at first 
glance, satellite television seems to offer a potential for the creation of a dialogic political 
sphere, where audiences get together in sharing a democratic space of expression. But a 
closer look reveals a more complex story. A decade and a half ago, when satellite 
television in the Arab world was still in its early stages, this development was hailed as a 
catalyst of social and political change in the region. Much was subsequently written about 
the role of satellite television in countering Western narratives about the region, and, with 
the rise of al-Jazeera, about the potential of this one television station to transform the 



 4 

Arab political sphere12. This romanticism is understandable when considered in context 
of the many constraints on freedom of speech in the Arab world, and the fact that the 
majority of Arab countries at the time had previously had access only to the television 
stations owned by the states governing them. Ayish wrote in 1989 that political news on 
those channels was primarily concerned with reporting leaders’ speeches, visits and 
activities, making their content dull and monolithic13. Arab audiences got used to, and 
learnt to ignore, those state channels that were pre-occupied with reporting the 
whereabouts of leaders while overlooking any sense of mass dissent. Whether it was 
President Assad of Syria, or Saddam Hussein of Iraq, the image of the leader was a 
prominent one, continuously relayed to the local audience, and packaged positively: those 
television stations presented the leaders as benevolent, patriotic and popular. The image 
of the leader on television was an indirect domination tool by the state, serving to 
“enforce obedience and induce complicity” in the people, and producing “belief in the 
regime’s appropriateness”14

With the exception of the constant presence of the image of leaders on Arab state 
television during this time, those television channels were notably rhetoric-heavy and 
light on visual representations. Muhammad Ayish points out that the news formats of 
state television “are characterized by serious and formal delivery methods that do not 
accommodate conversational approaches to news presentations. In this context, 
newscasters usually appear in an on-camera setting, with little consideration for television 
as a visual medium of communication”

.  

15. From 1996 onwards, this situation began to 
change. The dullness of those local television stations was overshadowed by the 
comparative sleekness of presentation and content on al-Jazeera. Those audience-
attracting tactics drove state-owned television to follow similar patters in using graphics 
and images16

Al-Jazeera also challenged leader-centric news by relying on a mixture of reports, 
studio guests and critical analysis addressing a wide range of political and social issues in 
its news broadcasts. The Economist wrote in 2005 that satellite television is driving state-
owned television to follow similar patterns in using more field reporting and less 
adulatory coverage of Arab leaders

. The news as a visual form began to find its way into the living rooms of 
Arab households. 

17. With al-Jazeera favoring heated talk shows over 
polished representations of political rulers, it was refreshing for Arab audiences to 
witness what they perceived to be “free” political debate and criticism on al-Jazeera. The 
Opposite Direction, one of the most popular talk shows on the channel, was a first in the 
Arab world for bringing guests who would be encouraged not only to disagree with each 
other, but to do it seemingly without restraint18

Scholarly debate on satellite television in the Arab world has since become 
concerned with television’s potential as a democratizing tool. Al-Hail

. 

19 and Amin20 have 
written that television strengthened civil society in the Arab world, while Marc Lynch 
argues that al-Jazeera is opening up a space for competing voices that encourages 
questioning the status quo in the region21. He also shares Jon Alterman’s stance that Arab 
satellite television has created a sense of a shared Arab destiny22, saying that satellite 
television “has dramatically affected conceptions of Arab and Muslim identity, linking 
together geographically distant issues and placing them within a common Arab ‘story’”23. 
In this sense, the debate follows the classical media development approach that was 



 5 

prevalent in the 1980s and early 1990s. Vicky Randall’s discussion back in 1993 of 
television in the Third World illustrates this point; she argued: 
 

In so far as Third World leaders have attempted to create and impose their own 
‘political imaginary’ upon their people, through a monopolistic control of the 
mass media, international media by providing alternative and conflicting sources 
of information have steadily sabotaged such a project24

  
. 

She goes on to praise the “international media’s” positive role on democracy in the 
region. 
 But al-Jazeera’s potential to play an active role in espousing political change in 
the region was limited. Not only was al-Jazeera itself banned from reporting from a 
number of Arab countries whose governments were less than happy with its criticism of 
their regimes, but al-Jazeera also operated within political structures that suffocated any 
potential of the media to translate rhetoric into action. The transformation of Arab 
television from lapdog to watchdog was only superficial. As Rami Khouri commented 
back in 2001, 
 

Media activities in our region are still totally divorced from the political 
processes. An Arab viewer who might change his or her mind because of 
something they saw on television has no effective means of translating their views 
into political action or impact. For the political decision-making systems in most 
Arab countries are preconfigured to maintain a pro-government, centrist majority 
that allows more and more debate and discussion of important issues, but 
maintains real decision-making in the hands of small elite groups25

 
.  

Al-Jazeera’s coverage of the intifada for example, graphic and supportive as it was, did 
not force any Arab government to change its stance towards the Palestinian problem. Nor 
did its criticism of various Arab regimes result in the stepping down of any rulers. If 
anything, the channel faced accusations of sensationalism and voyeurism, especially in its 
decision to air graphic images of the dead and wounded. However, al-Jazeera was to 
receive direct political accusations after September 11, when it became the medium of 
choice by Osama bin Laden whenever he wanted the world to see and listen to his pre-
recorded video messages. Those charges came from the American administration that 
accused al-Jazeera of acting as a mouthpiece for and supporting al-Qaeda. The 
accusations led to the arrest of one of al-Jazeera’s journalists, Taysir Alluni, on terrorism 
charges in Spain, the closing down of al-Jazeera’s office in Iraq after the American 
invasion of the country, and the refusal by a number of American officials to grant 
interviews to al-Jazeera26. Al-Jazeera had been the only channel allowed into Afghanistan 
under the rule of the Taliban, opening its office in Kabul in 200127. As The Economist 
wrote, “[b]eing Arab and Muslim, its reporters gained privileged access to the losing side 
on the Afghan front”, allowing the channel to broadcast a different perspective on the 
“war on terror” from the American channels28. Al-Jazeera’s office was hit by an 
American bomb on November 12, 2001, with many of its workers believing that the hit 
was a deliberate attempt by the American administration at silencing the channel29. A 
subsequent hit on its office in Baghdad in 2003 only worked to emphasize this belief. The 



 6 

“war on terror”, then, consolidated al-Jazeera’s position as a political actor in the Middle 
East with a role that extends beyond the immediate intra-Arab political sphere. 
 
Satellite television as a political battlefield 

The “war on terror” also challenged the primacy of al-Jazeera in Arab satellite 
television 24-hour news. The invasion of Iraq proved to be the greatest catalyst. News of 
a looming war on Iraq led Saudi-owned MBC to launch its planned news channel early. 
Al-Arabiya began broadcasting on the 3rd of March 2003. From the start, MBC has 
marketed al-Arabiya as an alternative to al-Jazeera. Before the channel’s launch, MBC 
had announced that al-Arabiya “will have a non-sensationalist approach and should be 
perceived by the Western world as more balanced than Al Jazeera”30. This stance 
continued after the war. Al-Arabiya’s director of operations Sam Barnett said in March 
2004: “There was a perception that Arab media was dominated by Al-Jazeera and that 
they had a certain line that was populist, heading towards sensationalist, and that there 
was a gap for a more considered and less sensationalist approach”31. Al-Arabiya 
maintains this stance today. The channel celebrated its fifth anniversary in 2008. To 
commemorate the occasion, the channel launched a series of adverts titled “Al-Arabiya 
shook the world”, with its media relations manager Nasser Al-Sarami asserting al-
Arabiya’s “loyalty to its neutral journalistic stance that does not feed on viewers’ 
instincts and emotions”32

Marc Lynch argues that al-Arabiya initially imitated al-Jazeera in its coverage of 
the Iraq war in order to gain audiences

. 

33. However, in contrast to al-Jazeera’s clear anti-
war stance, al-Arabiya chose to be more ambivalent during the early days of the war. 
Steve Tatham compares the coverage of the fall of the Saddam statue on 10 April 2003 
on the two channels and shows a clear difference in stance towards this event. While al-
Jazeera covered it with a degree of lament, al-Arabiya’s coverage was more hesitant. For 
example, al-Jazeera questioned whether the event was one of a “foreign invader chopping 
off another head? Does the world usually use this method to honour national martyrs?”34. 
Al-Arabiya on the other hand commented: “now we will know if the US was really after 
freeing the Iraqi people, or after Iraqi territory”35

After the war, al-Arabiya changed its coverage into a more pro-American one “in 
order appeal both to the United States and to Arab elites threatened by al-Jazeera’s 
powerful critiques”

. 

36. The appointment of Abdul Rahman al-Rashed as Chief Editor in 
2004 is often cited as the reason behind al-Arabiya’s change of stance; both The 
Economist37 and Hugh Miles38

 

 for example explicitly refer to him as being “pro-
American”. However it can be argued that this change in direction could be a response to 
heavy criticism by the American government of al-Arabiya’s early coverage of the Iraq 
war; Marc Lynch explains: 

In July 2003, Deputy Defense Secretary Paul Wolfowitz accused al-Jazeera and 
al-Arabiya of incitement to violence against coalition forces. In September 2003, 
Mustafa Barzani (then holding the rotating presidency of the IGC [Interim 
Governing Council]) ordered the closure of al-Jazeera and al-Arabiya, and in 
December expelled al-Arabiya for two months for playing an audiotape from 
Saddam Hussein. In November, after the IGC raided al-Arabiya’s offices and 



 7 

banned its broadcasts, Rumsfeld described al-Jazeera and al-Arabiya as ‘violently 
anti-coalition’ and claimed to have seen evidence that the Arab stations were 
cooperating with insurgents39

 
. 

This change in stance was visible on the screen. The Economist cites the coverage of the 
November 2004 marines offensive on Fallujah as an example of al-Arabiya’s divergent 
approach, compared with al-Jazeera: 
 

While al-Jazeera focused on civilian deaths and heroic resistance, al-Arabiya 
pictured the storming of a terrorist haven. Before Iraq’s election, the Dubai 
channel broadcast saturation get-out-the-vote advertising, as well as a four-part 
exclusive interview with the interim prime minister, Iyad Allawi40

 
. 

This divergence led to a war of words between the two channels. Al Rashed defended al-
Arabiya by saying “We attract liberal-minded people… Jazeera attracts fanatics”, while 
al-Jazeera’s news editor Ahmed al-Sheikh responded by saying that al-Arabiya is “losing 
legitimacy fast… We’ve got to uphold our principles”41

 But the battle between the two channels is not only driven by their competition in 
the media field. It has also been argued that both channels are affected by the respective 
governments of their financiers. While neither channel is a state-owned one, the reliance 
of al-Jazeera on the Emir of Qatar for funding and al-Arabiya’s being part of a network 
belonging to a relative of the Saudi royal family have had an impact on their relationship 
as well as on their content. In recent years, Qatar has started playing a more prominent 
role in Arab politics. As Zayani notes, “Qatar has exercised active diplomacy primarily 
by playing a mediating role in regional disputes”

. 

42. The state has for example participated 
in attempts at resolving the crisis in Sudan, and has offered to be a mediator in the 
conflict between Palestine and Israel. Zayani argues that al-Jazeera “fits in with Qatar’s 
attempt to play an active role in regional politics and to achieve regional influence”43. El-
Oifi moreover argues that al-Jazeera’s pan-Arab identity serves the political aims of 
Qatar to forge a sense of pan-Arab belonging that nevertheless emphasizes a Qatari 
national one44; in doing so, Qatar has entered a political rivalry with Saudi Arabia, 
traditionally the leading Arab state in the Gulf that has the most influence over pan-Arab 
politics. This rivalry on the ground parallels that between the channels backed by the two 
countries45. The channels’ own coverage of Qatar and Saudi Arabia does little to dispel 
this theory. Al-Jazeera rarely criticizes the state of Qatar, while al-Arabiya is careful in its 
coverage of Saudi Arabia. In this sense, both channel seem to follow what Kraidy and 
Khalil call the “anywhere but here” stance, whereby “each channel takes the liberty to 
criticize all countries and policies except the country in which that channel is based or 
which finances its operations, and to focus on transnational issues to the detriment of 
local and national issues”46

 
. 

Satellite television and public diplomacy 
 
Despite their rivalry, al-Jazeera and al-Arabiya played an important role in the 

coverage of the Iraq war. The presence of those two channels during the war meant that 
the United States could no longer control the flow of images and information from Iraq, 



 8 

as—despite their differences—the channels’ representations of the war highlighted 
different angles from those of the American media47

Penny Von Eschen writes that al-Hurra is an example of American “perception 
management” stemming from the United States’ take on people in the Middle East as 
duped and lacking political agency

. In particular, both channels 
highlighted the human dimension of the war that was often ignored in the Western media. 
The American government’s response to this was the launch of its own Pentagon-
supported Arabic news satellite channel, al-Hurra. Al-Hurra was created with the purpose 
of presenting the American government’s point of view directly to the Arab audience, 
especially the Iraqi audience. It was established on the premise that al-Jazeera’s news in 
particular is too sensational and biased against the United States. 

48. It is on this premise, and on the assumption of the 
universality of American modes of political communication, that the United States 
government conceived al-Hurra as a tool of political change in the Arab world49. The 
station’s name means “the free one”, and aims to send a message of fairness and 
objectivity to its intended audience, while also referencing the promise of “liberation” 
that the invasion of Iraq was supposed to bring about. Even the channel’s ident has been 
chosen to convey this sense of “liberty”. The ident, which runs on the screen periodically, 
shows a vast white landscape dominated by the image of multicolored horses running 
freely, again connoting the sense of freedom that the United States is supposed to bring 
the Arab world through its foreign policies. Al-Hurra also presents the American point of 
view in its coverage of events in the Middle East. The iconic moment of the destruction 
of Saddam’s statue in Baghdad in 2003 was framed by al-Hurra as one of liberation, in 
sharp contrast to the stance taken by al-Jazeera, where it framed the event as within a war 
on Iraq50. However al-Hurra has failed in its mission and is one of the least watched and 
trusted satellite stations in the Arab world51

But al-Hurra set a precedent. The use of satellite television to communicate to and 
from the Arab world has since evolved with the recognition of the need to reach out to 
audiences beyond one’s own. In 2004, Iran launched al-Alam, an Arabic-language news 
channel aimed at its neighboring audiences. In 2007, Russia launched another Arabic-
language station, Rusiya al-Yaum, to present its own point of view to those same 
audiences

. Al-Hurra has failed in challenging the 
position of al-Jazeera, or in convincing Arab audiences that it is a credible source of 
information. Consequently, the United States government is now seeking less overt 
methods of public diplomacy in the Middle East. 

52

The presence of those channels is indicative of the international nature of 
geopolitics in the Middle East. Key political players from within and outside the region 
are vying for space in the Arab televisual landscape. At the same time, the launch of al-
Jazeera International is an example of this process in reverse. As argued earlier, the state 
of Qatar is playing an increasing role in politics in the Middle East, but it also presents 

. The BBC has also created an Arabic-language television station which is 
backed by the UK’s Foreign and Commonwealth Office. The FCO’s involvement in the 
affairs of the BBC is often downplayed, but the creation of the Arabic language channel 
is part of the UK government’s public diplomacy efforts in the Arab world. In contrast, in 
2007 al-Jazeera launched an English-language channel, al-Jazeera International. Al-
Jazeera International’s content is differently selected, framed, and presented from that of 
its Arabic counterpart as it is geared towards Western and English-speaking Asian 
audiences. 



 9 

itself to the West as a political mediator. Its membership of the Security Council, 
donations to rebuild villages in the Lebanese South after the 2006 war, and involvement 
in local Palestinian politics attest to its ambitions in the international political arena, since 
all those conflicts are not limited to their geographical locality. If we are to accept Qatar’s 
influence on al-Jazeera, it would not be surprising for Qatar to seek to indirectly present a 
favorable image of itself through al-Jazeera International. This is not done through 
representing Qatar on the screen; it is the mere positive association between Qatar and a 
channel that has recruited high-profile journalists (including Western ones), relies on 
glossy images and uses moderate language in its reporting that can be seen to have a 
favorable impact on Qatar’s reputation. 

The accelerated launch of Al-Arabiya and the mushrooming of television stations 
aimed at the Arab world is indicative of the primacy of the image in the age of the “war 
on terror”. September 11 was a highly visual event. It marked a change in the global 
television landscape, and even in geopolitical war tactics. It confirmed the power of the 
image, and the impact of staging events for the camera. Although the invasion of Iraq 
carried less iconic images than those of September 11, it is still remembered in visual 
terms. The destruction of the statue of Saddam in Baghdad; the capture of Saddam 
Hussein in a hole; and the Abu Ghraib photographs are memorable visual moments in the 
war. The Iraq war has proven that contemporary warfare is incomplete with a 
comprehensive information management strategy that takes into consideration the role of 
images in general, and satellite television in specific. Geopolitics today is seen. 
 
The internationalization of local conflict 
 

Satellite television in the Arab world does not only engage in global geopolitics. It 
has also taken local political conflicts and given them a regional, and even international, 
platform. Several satellite television stations remain the satellite versions of state-owned 
ones (stations from Egypt, Sudan, and several other Arab countries fall into this 
category), broadcasting the official ideology of the state to the world. In Lebanon, where 
television stations remain in the hands of competing political actors, satellite television 
stations are another way for those actors to air their ideologies to an audience beyond the 
national one. In this way, satellite television is complicit in political clashes in the region. 

Lebanon presents perhaps the clearest example of the role of satellite television as 
a participant in political conflict. Following the assassination of former Prime Minister 
Rafic Hariri in 2005, Lebanese satellite television stations were divided into an anti-
Syrian (Future TV, LBC) and a pro-Syrian (Al-Manar, NBN, New TV) camp. The 
stations in the first camp are owned by the family of Rafic Hariri himself in the case of 
Future TV, and, in the case of LBC, partly by those affiliated with the Maronite Kataeb 
and Lebanese Forces parties—all of which have formed the pro-government “14 March 
coalition”. The stations in the second camp are owned by Hizbullah (Al-Manar), 
Hizbullah’s ally Shiite group Amal (NBN), and a rival of Hariri’s (New TV). Along with 
the Free Patriotic Movement political party led by General Michel Aoun, the latter groups 
formed the anti-government “8 March coalition”. Thus, the clashing television stations 
represented the agendas of the political parties clashing on the ground53. Both camps 
have been engaging in a televised battle of legitimacy, using political events to appeal to 
the Lebanese people, while also defending their positions vis-à-vis the wider Arab 



 10 

audience. For example, the camps have engaged in a battle over who is the “true” 
representative of “all” the Lebanese people. The stations in the anti-Syrian camp have 
constructed the Hariri assassination as an event concerning all Lebanese, its resolution 
being a victory for the Lebanese people and their sovereignty. On the other hand, NBN 
and Al-Manar have chosen to focus on another event that they present as being for the 
Lebanese people: Hizbullah’s self-declared “victory” in the July 2006 war is constructed 
as one for all the Lebanese, not just Lebanon’s Shiites. Those events are still being used 
with equivalent force today, almost three years after Hariri’s assassination, and almost 
two years since the July war. By using those events to appeal to the Lebanese people as a 
whole, the events become an example of how “[t]he past plays an authenticating and 
legitimizing role”54

 Both camps have relied on different symbols and visual codes in their appeal to 
audiences. Al-Manar alternates between regular images of devastation from the 2006 war 
and pride in Hizbullah’s “victory”, with the images becoming a visual signifier of the 
need for the maintenance of Hizbullah as a military organization that serves a “defensive” 
role in Lebanon. Ever since the day of Hariri’s assassination, Future Television has 
carried an on-screen counter that tallies the number of days since the assassination. The 
counter—present throughout Future TV’s transmission period—serves as a constant 
reminder of the need to resolve the mystery of his death. Foucault has famously argued 
that memory is “a very important factor in struggle… if one controls people’s memory, 
one controls their dynamism”

. Through satellite television, this conflict is being played out not only 
in the local arena, but also in the regional and international ones.  

55

In 2007, another Lebanese political group joined in the satellite television battle.  
The Free Patriotic Movement launched Orange Television (OTV) in Autumn 2007. The 
Free Patriotic Movement’s alliance with Hizbullah revolves around lobbying for Aoun to 
become president of Lebanon as well as maintaining Hizbullah as a paramilitary group in 
Lebanon. OTV started airing in the period leading up to the Lebanese presidential 
elections that were supposed to take place in November 2007. The use of visual codes to 
transmit political messages is at the heart of OTV, with the station’s name being that of 
the signature color of the Free Patriotic Movement. The urgency of the creation of OTV 
stems from the fragmentation of the media space in Lebanon, where if a political party 
does not own a television station, its views are marginalized. This is because there is no 
space in the Arab television landscape where views are given an equal share. All satellite 
news channels seem to advocate one political stance at the expense of the other.  

. Through this battle over memory, both stations can then 
be seen as attempting to exercise control over the Lebanese and Arab audiences, 
affirming the channels as mouthpieces of the political actors who own them.  

  
Politics as consumption 
 

The importance of the diverse voices presented by Arab satellite television 
stations cannot be denied, and does form a refreshing change from the uniformity of 
public discourse the Arab audiences had been exposed to in the days before satellite 
television. Moreover, their challenge to the dominance of American news cannot be 
denied. All Arab satellite channels have been involved in covering the Iraq war, and 
despite their differences, they have all presented a degree of criticism of American 
actions on Arab soil that far exceeds that on American television. Adel Iskandar for 



 11 

example notes how Fox News Channel’s coverage of the invasion of Iraq contained 
“little to no footage of civilian casualties… and infrastructural damage in Iraq was shown 
primarily via long-distance footage… with voiceover military reports proclaiming 
accuracy in striking strategic targets”56

However, the existence of any kind of real political dialogue through Arab 
television stations remains unattained. Al-Jazeera and al-Arabiya often present different 
versions of the same events that are indicative of their clashing political stances. For 
example, during the July 2006 war, al-Arabiya identified Hizbullah as a “Lebanese 
Shiite” group, whereas al-Jazeera simply referred to it as a “Lebanese” group, thereby 
creating clear, clashing frameworks of (il)legitimacy surrounding Hizbullah’s actions and 
motives in the war. Competing stations closely monitor and respond to each other, but do 
so to discredit the other, rather than engage with them. An example is al-Manar’s 
coverage of the street riots that took place in Lebanon in January 2007, where the station 
often began its broadcasts by quoting the news reports of Future Television and then 
branding them lies. News coverage thus has become an exercise in political strategy. 

. It was the Arab television stations that first 
showed the impact of the war on the Iraqi people. A similar situation occurred with the 
July 2006 war between Israel and Hizbullah, where the scale of the human and 
infrastructural tragedies in Lebanon caused by the war found a voice primarily in the 
Arab media. 

In this nurturing context, it is not surprising that outside political actors involved 
in Arab politics have jumped on the bandwagon of using television as a mouthpiece to 
address the Arab world. The presence of al-Jazeera International as well as Iranian, 
British, Russian and American satellite television stations broadcasting in Arabic has 
complicated what is meant by “Arab” satellite television, and confirmed television’s role 
as a participant in political conflict. But even in the case of satellite television stations 
owned by Arabs that broadcast in Arabic, the situation is complex. The Arab satellite 
television landscape is one of contention, a symptom of power struggles within the Arab 
world and between it and outside forces. As long as satellite television stations engaged 
in news reporting act as mouthpieces for clashing political actors whose primary motive 
is the propagation of messages favorable to the Self, a real engagement in political 
dialogue through television in the Arab world will be difficult. Instead, what we get is the 
transformation of politics into a commodity, where citizens “are turned into 
consumers”57

 
.  

 
                                                 
1 Zayani, Mohamed (2005b). “Witnessing the Intifada: Al Jazeera’s Coverage of the 
Palestinian-Israeli Conflict”. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: 
Critical Perspectives on New Arab Media, pp. 171-182. London: Pluto Press. 
 
2 Zayani, “Witnessing the Intifada”, p. 174. 
 
3 Ayish, Muhammad I. (2002). “Political Communication on Arab World Television: 
Evolving Patterns”. Political Communication, 19, p149. 
 
4 Baudrillard, Jean (2002). “L’Esprit du Terrorisme”. The South Atlantic Quarterly, 
101(2), p. 403. 



 12 

                                                                                                                                                 
 
5 Sakr, Naomi (2002). Satellite Realms: Transnational Television, Globalization and the 
Middle East. London: IB Tauris; Sakr, Naomi (2007). Arab Television Today. London: 
IB Tauris. 
 
6 Kraidy, Marwan and Khalil, Joe (2007). “The Middle East: Transnational Arab 
Television”. In Artz, Lee and Yahya R. Kamalipour (Eds.), The Media Globe: Trends in 
International Mass Media, pp. 79-08. Lanham: Rowman and Littlefield. 
 
7 Ayish, “Political Communication on Arab World Television”. 
 
8 Transnational Broadcasting Studies (2004). “Satellite Chronicles: November 2003 to 
April 2004”. Issue 12 (Spring/Summer) [Online]. Available: 
http://www.tbsjournal.com/chronicles.htm 
 
9 Kraidy, Marwan (2006). “Reality Television and Politics in the Arab World: 
Preliminary Observations”. Transnational Broadcasting Studies, 2(1): 7-28. 
 
10 Khatib, Lina (2006). “Language, Nationalism, and Power: A Case Study of Arab 
Reality TV Show Star Academy”. Southern Review: Communication, Politics and 
Culture, 39(1): 25-41. 
 
11 O’Shaughnessay, Michael (1990). “Box Pop: Popular Television and Hegemony”. In 
Goodwin Andrew and Garry Whannel (Eds.), Understanding Television, pp. 88-102. 
London: Routledge. 
 
12 El-Nawaway, Mohamed and Iskandar, Adel (2003). Al-Jazeera: The Story of the 
Network that is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Boulder, 
Colo.: Westview. 
 
13 Ayish, Muhammad I. (1989). “Newsfilm in Jordan Television’s Arabic Nightly 
Newscasts”. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 33, pp. 453-460. 
 
14 Weeden, Lisa (1999). Ambiguities of Domination: Politics, Rhetoric and Symbols in 
Contemporary Syria. Chicago: Chicago University Press, p. 158. 
15 Ayish, “Political Communication on Arab World Television”, p. 140. 
 
16 The Economist (2005). “The World through their Eyes”, 26 February 2005, pp. 23-25. 
 
17 Ibid. 
 
18 Al-Kasim, Faisal (2005). “The Opposite Direction: A Program which Changed the 
Face of Arab Television”. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: 
Critical Perspectives on New Arab Media, pp. 93-105. London: Pluto Press. 
 



 13 

                                                                                                                                                 
19 Al-Hail, Ali (2000). “The Age of New Media: The Role of Al-Jazeera Satellite TV in 
Developing Aspects of Civil Society in Qatar”. Transnational Broadcasting Studies, 
issue 4 (Spring) [Online]. Available:  
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring00/Articles4/Ali/Al-Hail/al-hail.html  
 
20 Amin, Hussein (2000). “Satellite Broadcasting and Civil Society in the Middle East: 
The Role of Nilesat”. Transnational Broadcasting Studies, issue 4 (Spring) [Online]. 
Available:  
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring00/Articles4/Ali/Amin/amin.html 
 
21 Lynch, Marc (2006). Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle 
East Politics Today. New York: Columbia University Press. 
 
22 Alterman, Jon (1999). “Transnational Media and Social Change in the Arab World”. 
Transnational Broadcasting Studies, issue 2 (Spring) [Online]. Available:   
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring99/Articles/Alterman/alterman.html 
 
23 Lynch, Voices of the New Arab Public, p. 4 
 
24 Randall, Vicky (1993). “The Media and Democratisation in the Third World”. Third 
World Quarterly, 14(3), p. 635. 
 
25 Quoted in Campagna, Joel (2001). “Arab TV’s Mixed Signals”. Foreign Policy, 
number 127 (Nov.-Dec.), p. 89. 
 
26 Miles, Hugh (2005). Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World. London: 
Abacus. 
 
27 Tatham, Steve (2006). Losing Arab Hearts and Minds: The Coalition, Al-Jazeera and 
Muslim Public Opinion. London: Hurst and Company. 
 
28 The Economist, “The World through their Eyes”, p. 24 
 
29 Bessaiso, Ehab Y. (2005). “Al Jazeera and the War in Afghanistan: A Delivery System 
or a Mouthpiece?”. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: Critical 
Perspectives on New Arab Media, pp. 153-170. London: Pluto Press. 
 
30 Postlewaite, Susan (2003). “Al Jazeera Rival Hits Middle East”. Advertising Age, 3 
February 2003, 74(5), p.1. 
 
31 Quoted in Tatham, Losing Arab Hearts and Minds, p. 74. 
 
32 Quoted in Nayouf, Hayan (2008). “Al-Arabiya begins its sixth year with a new look 
and ‘news as big as the event’”. Al-Arabiya website, 19 February 2008. Available: 
http://www.alarabiya.net/articles/2008/02/19/45858.html 
 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring00/Articles4/Ali/Al-Hail/al-hail.html�
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring99/Articles/Alterman/alterman.html�
https://owa.rhul.ac.uk/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.alarabiya.net/articles/2008/02/19/45858.html�


 14 

                                                                                                                                                 
33 Lynch, Voices of the New Arab Public. 
 
34 Al-Jazeera broadcast, quoted in Tatham, Losing Arab Hearts and Minds, p. 138. 
 
35 Al-Arabiya broadcast, quoted in Tatham Losing Arab Hearts and Minds, p. 139. 
 
36 Lynch, Voices of the New Arab Public, p. 23. 
 
37 The Economist, “The World through their Eyes”. 
 
38 Miles, Al-Jazeera. 
 
39 Lynch, Voices of the New Arab Public, pp. 213-214. 
 
40 The Economist, “The World through their Eyes”, p. 25. 
 
41 Ibid. 
 
42 Zayani, Mohamed (2005a). “Introduction—Al Jazeera and the Vicissitudes of the New 
Arab Mediascape”. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: Critical 
Perspectives on New Arab Media. London: Pluto Press, p. 13. 
 
43 Zayani, “Introduction”, p. 12. 
 
44 El Oifi, Mohammed (2005). “Influence without Power: Al Jazeera and the Arab Public 
Sphere”. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives 
on New Arab Media, pp. 66-79. London: Pluto Press. 
 
45 Fandy, Mamoun (2007). (Un)Civil War of Words: Media and Politics in the Arab 
World. Westport, Conn.: Praeger Security International 
 
46 Kraidy and Khalil, “The Middle East”, p. 81. 
 
47 Lynch, Voices of the New Arab Public. 
 
48 Von Eschen (2005). “Enduring Public Diplomacy”. American Quarterly, 57(2): 335-
343. 
 
49 Patiz, Norman (2004). “Radio Sawa and Alhurra TV: Opening Channels of 
Mass Communication in the Middle East”. In Rugh, William (ed.), Engaging 
the Arab and Islamic Worlds through Public Diplomacy: A Report and 
Action Recommendations, pp. 69-89. Washington D.C.: Public Diplomacy Council. 
 
50 Zayani, Mohamed and Muhammad I. Ayish (2006). “Arab Satellite Television and 
Crisis Reporting: Covering the Fall of Baghdad”. International Communication 
Gazette, (October), 68(5-6): 473-479. 
 



 15 

                                                                                                                                                 
51 Braizat, Fares (2005). Revisiting the Arab Street. Amman: Center for Strategic Studies, 
University of Jordan [E-book]. Available: 
http://www.jcss.org/SubDefault.aspx?PageId=55&PubType=1 
 
52 Reuters (2007). “Russia launches Arabic TV news channel”. Khaleej Times Online, 4 
May 2007. Available: 
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/theworld/2007/May/the
world_May117.xml&section=theworld 
 
 
53 Khatib, Lina (2007). Television and Public Action in the Beirut Spring. In Sakr, Naomi 
(ed.), Arab Media and Political Renewal: Community, Legitimacy and Public Life, pp. 
28-43. London: I.B. Tauris.  
 
54 Suleiman, Yasir (2003). The Arabic Language and National Identity. Edinburgh: 
Edinburgh University Press, p. 38. 
 
55 Foucault, Michel (1975). “Interview: Film and Popular Memory”. Radical Philosophy, 
(Summer), issue 11 (Summer), p. 28. 
 
56 Iskandar, Adel (2005). “‘The Great American Bubble’: Fox News Channel, the 
‘Mirage’ of Objectivity, and the Isolation of American Public Opinion”. In Artz, Lee and 
Yayha R. Kamalipour (Eds.), Bring ‘Em On: Media and Politics in the Iraq War. Oxford: 
Rowan and Littlefield, p. 162. 
 
57 Silverstone, Roger (1994). Television and Everyday Life. London: Routledge, p. 110. 
 
References 
 
Al-Hail, Ali (2000). The Age of New Media: The Role of Al-Jazeera Satellite TV in 
Developing Aspects of Civil Society in Qatar. Transnational Broadcasting Studies, issue 
4 (Spring) [Online]. Available:  
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring00/Articles4/Ali/Al-Hail/al-hail.html 
 
Al-Kasim, Faisal (2005). The Opposite Direction: A Program which Changed the Face of 
Arab Television. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: Critical 
Perspectives on New Arab Media, pp. 93-105. London: Pluto Press. 
 
Alterman, Jon (1999). Transnational Media and Social Change in the Arab World. 
Transnational Broadcasting Studies, issue 2 (Spring) [Online]. Available:   
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring99/Articles/Alterman/alterman.html 
 
Amin, Hussein (2000). Satellite Broadcasting and Civil Society in the Middle East: The 
Role of Nilesat. Transnational Broadcasting Studies, issue 4 (Spring) [Online]. 
Available:  
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring00/Articles4/Ali/Amin/amin.html 

http://www.jcss.org/SubDefault.aspx?PageId=55&PubType=1�
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/theworld/2007/May/theworld_May117.xml&section=theworld�
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/theworld/2007/May/theworld_May117.xml&section=theworld�


 16 

                                                                                                                                                 
 
Ayish, Muhammad I. (1989). Newsfilm in Jordan Television’s Arabic Nightly 
Newscasts. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 33, pp. 453-460. 
 
Ayish, Muhammad I. (2002). Political Communication on Arab World Television: 
Evolving Patterns. Political Communication, 19, pp. 137-154. 
 
Baudrillard, Jean (2002). L’Esprit du Terrorisme. The South Atlantic Quarterly, 101(2): 
403-415. 
 
Bessaiso, Ehab Y. (2005). Al Jazeera and the War in Afghanistan: A Delivery System or 
a Mouthpiece? In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: Critical 
Perspectives on New Arab Media, pp. 153-170. London: Pluto Press. 
 
Braizat, Fares (2005). Revisiting the Arab Street. Amman: Center for Strategic Studies, 
University of Jordan [E-book]. Available: 
http://www.jcss.org/SubDefault.aspx?PageId=55&PubType=1 
 
Campagna, Joel (2001). Arab TV’s Mixed Signals. Foreign Policy, number 127 (Nov.-
Dec.), pp. 88-89. 
 
The Economist (2005). The World through their Eyes, 26 February 2005, pp. 23-25. 
 
El-Nawaway, Mohamed and Iskandar, Adel (2003). Al-Jazeera: The Story of the Network 
that is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Boulder, Colo.: 
Westview. 
 
El Oifi, Mohammed (2005). Influence without Power: Al Jazeera and the Arab Public 
Sphere. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives 
on New Arab Media, pp. 66-79. London: Pluto Press. 
 
Fandy, Mamoun (2007). (Un)Civil War of Words: Media and Politics in the Arab World. 
Westport, Conn.: Praeger Security International 
 
Foucault, Michel (1975). Interview: Film and Popular Memory. Radical Philosophy, 
Summer 1975, issue 11, p. 24-29. 
 
Iskandar, Adel (2005). “The Great American Bubble”: Fox News Channel, the “Mirage” 
of Objectivity, and the Isolation of American Public Opinion. In Artz, Lee and Yayha R. 
Kamalipour (Eds.), Bring ‘Em On: Media and Politics in the Iraq War, pp. 155-174. 
Oxford: Rowan and Littlefield. 
 
Khatib, Lina (2006). Language, Nationalism, and Power: A Case Study of Arab Reality 
TV Show Star Academy. Southern Review: Communication, Politics and Culture, 39(1): 
25-41. 



 17 

                                                                                                                                                 
 
Khatib, Lina (2007). Television and Public Action in the Beirut Spring. In Sakr, Naomi 
(ed.), Arab Media and Political Renewal: Community, Legitimacy and Public Life, pp. 
28-43. London: I.B. Tauris.  
 
Kraidy, Marwan (2006). Reality Television and Politics in the Arab World: Preliminary 
Observations. Transnational Broadcasting Studies, 2(1): 7-28. 
 
Kraidy, Marwan and Khalil, Joe (2007). The Middle East: Transnational Arab Television. 
In Artz, Lee and Yahya R. Kamalipour (Eds.), The Media Globe: Trends in International 
Mass Media, pp. 79-98. Lanham: Rowman and Littlefield. 
 
Lynch, Marc (2006). Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle East 
Politics Today. New York: Columbia University Press. 
 
Miles, Hugh (2005). Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World. London: 
Abacus. 
 
Nayouf, Hayan (2008). Al-Arabiya begins its sixth year with a new look and “news as 
big as the event”. Al-Arabiya website, 19 February 2008. Available: 
http://www.alarabiya.net/articles/2008/02/19/45858.html 
 
O’Shaughnessay, Michael (1990). Box Pop: Popular Television and Hegemony. In 
Goodwin Andrew and Garry Whannel (Eds.), Understanding Television, pp. 88-102. 
London: Routledge. 
 
Patiz, Norman (2004). Radio Sawa and Alhurra TV: Opening Channels of 
Mass Communication in the Middle East. In Rugh, William (ed.), Engaging 
the Arab and Islamic Worlds through Public Diplomacy: A Report and 
Action Recommendations, pp. 69-89. Washington D.C.: Public Diplomacy Council. 
 
Postlewaite, Susan (2003). Al Jazeera Rival Hits Middle East. Advertising Age, 3 
February 2003, 74(5): 1. 
 
Randall, Vicky (1993). The Media and Democratisation in the Third World. Third World 
Quarterly, 14(3): 625-646. 
 
Reuters (2007). Russia launches Arabic TV news channel. Khaleej Times Online, 4 May 
2007. Available: 
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/theworld/2007/May/the
world_May117.xml&section=theworld 
 
Sakr, Naomi (2002). Satellite Realms: Transnational Television, Globalization and the 
Middle East. London: IB Tauris. 
 

https://owa.rhul.ac.uk/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.alarabiya.net/articles/2008/02/19/45858.html�
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/theworld/2007/May/theworld_May117.xml&section=theworld�
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=data/theworld/2007/May/theworld_May117.xml&section=theworld�


 18 

                                                                                                                                                 
Sakr, Naomi (2007). Arab Television Today. London: IB Tauris. 
 
Silverstone, Roger (1994). Television and Everyday Life. London: Routledge. 
 
Suleiman, Yasir (2003). The Arabic Language and National Identity. Edinburgh: 
Edinburgh University Press. 
 
Tatham, Steve (2006). Losing Arab Hearts and Minds: The Coalition, Al-Jazeera and 
Muslim Public Opinion. London: Hurst and Company. 
 
Transnational Broadcasting Studies (2004). Satellite Chronicles: November 2003 to 
April 2004. Issue 12 (Spring/Summer) [Online]. Available: 
http://www.tbsjournal.com/chronicles.htm 
 
Von Eschen (2005). Enduring Public Diplomacy. American Quarterly, 57(2): 335-343. 
 
Weeden, Lisa (1999). Ambiguities of Domination: Politics, Rhetoric and Symbols in 
Contemporary Syria. Chicago: Chicago University Press. 
 
Zayani, Mohamed (2005a). Introduction—Al Jazeera and the Vicissitudes of the New 
Arab Mediascape. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: Critical 
Perspectives on New Arab Media, pp. 1-46 London: Pluto Press. 
 
Zayani, Mohamed (2005b). Witnessing the Intifada: Al Jazeera’s Coverage of the 
Palestinian-Israeli Conflict. In Zayani, Mohamed (ed.), The Al Jazeera Phenomenon: 
Critical Perspectives on New Arab Media, pp. 171-182. London: Pluto Press. 
 
Zayani, Mohamed and Muhammad I. Ayish (2006). Arab Satellite Television and Crisis 
Reporting: Covering the Fall of Baghdad. International Communication 
Gazette, (October) 68(5-6): 473-479. 
 
 
 


