CDDRL

WORKING PAPERS May 2009

Over-Managed Democracy:
Evaluating Vladimir Putin’s
Presidency

Sam Stone
Stanford University

Center on Democracy, Development, and The Rule of Law
Freeman Spogli Institute for International Studies

CDDRL

STANFORD

Additional working papers appear on CDDRL’s website: http://cddrl.stanford.edu.



http://cddrl.stanford.edu/

Center on Democracy, Development,

and The Rule of Law

Freeman Spogli Institute for International Studies
Stanford University

Encina Hall

Stanford, CA 94305

Phone: 650-724-7197

Fax: 650-724-2996

http://cddrl.stanford.edu/

About the Center on Democracy, Development and the Rule of Law (CDDRL)

CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flora Hewlett Foundation in October in 2002
as part of the Stanford Institute for International Studies at Stanford University. The Center supports
analytic studies, policy relevant research, training and outreach activities to assist developing countries in
the design and implementation of policies to foster growth, democracy, and the rule of law.


http://cddrl.stanford.edu/

Over-Managed Democracy:
Evaluating Vladimir Putin’s Presidency

December 2008

Sam Stone



When President Viadimir Putin first assumed office, Russian observers could engage in
an interesting debate about the future trajectory of Russia’s political system. There were
ominous signs, as early as the year 2000, that Putin aspired to weaken checks on
presidential power and eliminate sources of political and economic opposition. Yet, at
that time, defenders of Putin could posit that some of the Kremlin’s political reforms
were not really antidemocratic, but rather policies aimed at restoring order and stability
— that is, necessary corrections in response to the tumultuous 1990s.

By 2008, however, this debate was over. Among outside politicians, academics, and
pundits following Russian affairs, an overwhelming majority concur that the Russian
regime under Putin consolidated power beyond the point of ‘true democracy’. The
debate now surrounds the causes, severity, and final destination of this autocratic
trajectory; only the most stalwart defenders of Putin continue to deny the trend line.

Putin did not inherit a consolidated democracy when he became president in 2000, and
Russia today remains much freer and more democratic than the Soviet Union.* Yet, the
actual democratic content of the formal institutions of Russian democracy has eroded
considerably in the past eight years. Increasingly not just the substance, but even the form
of the current Russian political system, appears authoritarian. Russian democracy is best
characterized as “over-managed democracy,” where elites pay lip-service to democratic
norms while actually undermining them. Putin has not radically violated the 1993
constitution, cancelled elections or arrested thousands of political opponents — but the
constitution has become largely irrelevant, elections are not competitive, and the political
opposition has been effectively sidelined. Putin has systematically weakened or destroyed
every check on his power, while at the same time strengthening the state’s ability to
violate the constitutional rights of citizens.

The Kremlin shaped its model of governance over the course of President Putin’s first term in
office: faced with a choice between strengthening the democratic elements introduced by
former President Boris Yeltsin or tightening state control over the political, economic, and
societal sectors, the Kremlin opted for the latter. The Kremlin coined the term ‘managed
democracy’ to describe the increasing centralization of power in Moscow, and thus instigated
the reforms they argued were crucial to getting Russia back on track as a world superpower.
However, given the number and scope of the reforms implemented to increase Kremlin
power and control over other branches of government and non-state actors, the term
“managed democracy” understates the current state of Russian affairs. In reality, Putin has
built an “over-managed democracy,” characterized predominantly by a ‘verticality of power’
that ends at the Kremlin’s door.

This paper traces why Putin was able to construct an over-managed democracy, the form
over-managed democracy has taken, and the pitfalls of such a form of governance. Section |

! On the illiberal elements of Russian democracy before Putin, see Michael McFaul, Russia’s
Unfinished Revolution: Political Change from Gorbachev to Putin (Cornell University Press,
2001), chapter nine.



catalogs the reasons behind Putin’s rise to widespread popularity in Russia — popularity he
still holds today; this section concentrates on the consolidation of Putin’s power through
‘informal’ means, or strategies and developments that did not involve legal changes to the
Russian system of government. Section Il catalogs the legal reforms to Russia’s government
that, in general, followed the informal consolidation of power at two levels, by both
destroying Russian federalism and undermining the checks on the Presidency within the
federal government; this section concludes by examining the 2008 Presidential election,
which illustrates the essentially uncompetitive nature of democracy in Russia today. Section
111 examines the effects of the consolidation of political power on Russian foreign and
economic policy, and concludes by evaluating the hopes for democratic liberalization in the
near future.

Part I: Explaining Putin’s Popularity

Boris Yeltsin’s 1999 New Year’s Eve resignation left Russia, and the rest of the world,
astonished. Not only did Yeltsin turn over power before he was constitutionally required,
but he left it in the hands of Vladimir Putin. Only months before, Putin had been a
political nobody; now he was the front-runner in the upcoming presidential election.
Compared with heavyweight candidates like Yevgeny Primakov and Gennady Zyuganov,
Putin had little experience in the national spotlight. Yeltsin had made him a Deputy
Prime Minister only four months before, and Putin had begun the position with an
abysmal thirty-one percent approval rating. One leading oligarch, Boris Berezovsky—
whose power would soon be crushed by Putin— speculated that if Putin won, he would
be a puppet leader easily manipulated by Yeltsin’s cohorts.

Eight years later, Berezovsky’s speculation seems laughable. After winning the election,
Putin’s popularity rocketed upwards and his approval ratings remained above seventy
percent for almost his entire time in office. Today, they reach almost ninety percent.
During his second term, Putin enjoyed the most domestic support of any world leader.
What propelled Vladimir Putin’s meteoric rise? Some theorize that his popularity stems
mainly from economic growth, but this explanation alone is insufficient. Putin’s policies
towards Chechnya, the media, the oligarchs, and Russian culture have all played essential
roles in helping him legitimize the power he commands today, even after stepping down
from the Presidency. Widespread approval enabled Putin’s centralization of power;
understanding the origins of his popularity is the first step towards understanding how
Russia is ruled today.

Chechnya and Terrorism

Chechnya was to lift Putin — a figure with little national recognition in the summer of
1999 - to the “peak of the political Olympus.?” The only area of national policy where

Z Lilia Shevtsova, Putin’s Russia (Washington D.C.: Carnegie Endowment for International
Peace, 2005), p. 39.



Putin had made an impact before his designation as Yeltsin’s heir, Chechnya had already
become inextricably linked to Putin in the minds of the Russian public during the 2000
Presidential campaign. In the run-up to the election, the western press speculated at
length about the prospects for Russian democracy, but this masked the primary concern
of most Russians: security. The Moscow apartment bombings dominated national
discussion and many Russians were prepared to trade civil liberties for safety. The
restoration of order in Chechnya, and the assuaging of the public’s security concerns, was
the first step towards Putin’s eventual political dominance.

The predominantly Muslim republic of Chechnya has epitomized Russia’s internal
divisions for centuries. In 1994, President Boris Yeltsin sent Russian troops into the
republic in an attempt to end separatist calls for independence, expecting an easy victory.
Russian forces, composed largely of “untrained, unpaid, underfed, under-equipped, badly
led conscripts,” quickly found themselves in a quagmire. > Many Russian soldiers
objected to the invasion of Chechnya, and the Chechen “guerillas’ turned out to be better
organized and armed than Moscow had supposed. Soon, families in Moscow and St.
Petersburg were turning on their TVs every night to footage of body bags being flown
back from Grozny. Chechen rebels successfully retook the capital in August 1996, and
soon after, the fighting spilled over into neighboring regions when separatists took a
hospital hostage in the adjacent region of Stavropol Kray. This proved to be the turning
point in the war, and realizing he was clinging to power by a thread, Yeltsin sued for
peace. The conflict ended in negotiations, from which Chechnya emerged with de facto
independence.

The conflict did not die after the 1996 accords. Chechen paramilitaries continued to
terrorize neighboring regions and in August 1999, Islamists operating out of Chechnya
invaded the neighboring region of Dagestan. Rampant kidnapping became a way of life
in Chechnya, and even far away from the Caucasus, the situation remained at the
forefront of most Russians’ minds. Chechen militants refused to halt their bloody
campaign against civilians, which culminated in the September 1999 string of apartment
complex bombings. After over three hundred people were killed in these bombings,
Moscow finally drew the line: the newly appointed Prime Minister Vladimir Putin
ordered Russian troops back into Chechen territory, thus performing his first act on the
national stage.

From the outset of the Second Chechen War, Putin assumed personal responsibility for
the campaign, declaring: “We will pursue the terrorists everywhere... If we catch them in
the toilet, we’ll wipe them out in the outhouse.”* He flew to Chechnya in a fighter jet—a
publicity stunt that cemented his responsibility for the operation in the public eye. This
time around, Russian forces were better trained, better equipped, and willing to raze

% From Robert Cottrell, “Chechnya: How Russia Lost,” New York Review of Books, Vol. 45.14
(September 24, 1998). For more on Russia’s defeat in the first Chechen War, see Anotal Lieven,
Russian Power, (New Haven: Yale University Press, 1998) and John Dunlop, Russia Confronts
Chechnya: Roots of a Separatist Conflict (Cambridge: Cambridge University Press, 1998).

4 Quoted in Peter Baker and Susan Glasser, Kremlin Rising: Vladimir Putin’s Russia and the End
of Revolution (New York: Simon and Schuster, 2005) p. 55.



Chechnya to the ground. Moscow also sent more than triple the troops it had sent in 1994,
and relied heavily on aerial bombardment to minimize casualties. In February 2000,
Russian troops seized Grozny, just in time to give Putin an enormous popularity boost for
the Presidential election. Three months later, newly elected President Putin appointed
Akhmad Kadyrov to head the pro-Kremlin puppet government in Grozny and declared
the war over.

The Second Chechen War had an enormous effect on Putin’s political career, driving his
approval rating from thirty-one percent in August 1999 to eighty percent by January
2000. His handling of what he deemed a “counter terrorist operation” accomplished two
key political objectives: first, feelings of fear and vulnerability united Russian society
behind Putin, whom they perceived as a ‘strong’ and ‘effective’ leader to be respected.’
Furthermore, Chechnya served as the cornerstone of the Kremlin’s promotion of Putin as
the “strongman” that Russia needed to ensure order and stability in the country; this
image of determination and ruthlessness was one Putin embraced confidently and would
continue to exploit for years to come.

In reality, Putin has left a markedly mixed legacy in Chechnya. On one hand, today’s
Chechnya barely resembles the ruins of 1996. Under Akhmad Kadyrov, and his successor
and son Ramzan, Moscow has established a powerful and extremely loyal government in
Chechnya. Insurgents have largely disbanded and the most well known Chechen terrorist,
Shamil Besayev, was killed in July 2006. The Chechen economy is booming and the
capital Grozny has been largely rebuilt; many families have amenities like running water
and electricity for the first time in over a decade. Aeroflot began daily flights from
Moscow to Grozny in 2007 and there is even talk of turning Chechnya into a tourist
destination.®

On the other hand, however, Chechnya remains a region plagued by violence. Chechen
terrorists paid no heed to Grozny’s official submission to Moscow and have continued to
attack targets in both Chechnya and greater Russia. In October 2002, a group of masked
Chechen fighters took Moscow’s Nord-Ost theater hostage and demanded the evacuation
of Russian troops from Chechnya. Putin refused to negotiate, opting instead to storm the
theater to ultimately cause the death of over a hundred hostages. In May 2004, a bomb
planted by Chechen separatists killed pro-Kremlin Chechen President Akhmad Kadyrov
and, in September 2004, Chechen terrorists seized control of School Number One in the
small town of Beslan taking over a thousand hostages, most of whom were children.
Once again, Putin refused to negotiate and ordered troops to storm the school, and the
operation was similarly bungled causing the death of over three hundred children.
Kidnapping remains commonplace in Chechnya, and Kadyrov’s administration has

® In November/December of 1999, 61-70% of Russians polled approved of operation in
Chechnya. From Putin’s Russia, p. 39.

® For more on the Chechen revival, see C.J. Chivers, “Under Iron Hand of Russia’s Proxy, a
Chechen Revival,” New York Times, September 30, 2007.



suffered widespread accusations of committing human rights violations against its own
citizens.”

Despite this, Chechnya has receded from the minds of most Russians — and thus Putin has
accomplished what Yeltsin never could. After the Moscow apartment bombings, over
two thirds of Russians supported military operations in Chechnya. In 2003, less than a
quarter of Russians felt military operations were necessary, and by 2007 that number had
dropped to eleven percent.® The selective Russian media fails to cover the violence that
plagues the region, and instead focuses on Chechnya’s economic growth and stability
under the Kadyrov administration. Chechnya has become a dead issue politically, since
Russians have been sheltered from dissenting opinions and have largely accepted that the
Chechen conflict is over due to Vladimir Putin’s resolve.

Taming Independent Media

Upon taking office in 2000, Putin was already intent upon reigning in Russia’s media;
much of this was of course motivated by Yeltsin’s experience in Chechnya. The media’s
coverage of the first war in Chechnya forced Yeltsin to withdraw Russian troops, as
reports by the privately owned television network NTV helped to shape public opinion in
much the same way as American media did during the Vietnam War. The atrocities and
horrors of the Chechen War entered the homes of the Russian people, and before long the
war grew so unpopular that President Yeltsin had to stop it, or he would have no chance
at being reelected for a second term in 1996. Having no intention to allow public opinion
to dictate his policy, Putin knew he had to control the media before he ever assumed the
Presidency.

Putin’s desire to curb the media grew during his own presidential campaign. In late 1999,
his affiliate Boris Berezovsky— a businessman, media tycoon, and political operator—
used his television channel, ORT, to destroy Putin’s political rivals. A sophisticated
smearing campaign significantly reduced the opposition’s popularity, thus clearing
Putin’s path to the presidency. Although Berezovsky had worked on Putin’s behalf, the
experience left Putin uneasy, increasing his desire to have the media—a tool with such
significant power—exist under Kremlin control rather than in the hands of business
tycoons with vacillating loyalties.

The establishment of state-controlled media got off to a bang on May 11, 2000, when the
Kremlin embarked on a sophisticated campaign against its first media target, Media-
MOST. Founded and owned by Vladimir Gusinsky and shaped in the mid-1990s, Media-
MOST was the largest non-government media group. It included a popular radio station,
a few high-quality periodicals, and, by far the most important asset, NTV. As Russia’s
highest-quality national television network, NTV was politically influential and enjoyed
the public’s affection. The Kremlin targeted Gusinsky for these reasons, but also because
he refused to pledge allegiance to Putin during his presidential campaign. Additionally,

" For more on Chechya’s ongoing violence, see Peter Baker, “Chechnya’s Victims,” New York
Times, September 21, 2008 and Alexey Malashenko, “The Two Faces of Chechnya,” Carnegie
Endowment for International Peace, July 2007.

® Levada Center Poll, Security Trends — Chechnya



Gusinsky’s debt to Gazprom — of which the state owned a large share - made him
vulnerable when the gas company’s management switched loyalties to abetthe
government’s attack on him. The campaign combined business litigation with personal
intimidation, where Gusinsky was threatened with criminal prosecution and even briefly
jailed. The Kremlin vehemently denied that the campaign against Gusinsky and his media
group had anything to do with press freedom and state control over coverage. They did
everything in their capacity to persuade the public that this was merely business
litigation. The campaign took longer than the government expected and turned out to be
fairly costly, both in terms of state resources and Russia’s image in the West.
Regardless,the Kremlin eventually achieve success: Gusinsky was forced to flee the
country, and his television network was taken over by the government surrogate,
Gazprom.

The campaign against Gusinsky bore two hallmarks of the basic Kremlin strategy, which
it would use over the next five years to bring the rest of the media under its control. First,
the state focused its energy on establishing control of major TV networks, with the
underlying logic that TV is the primary and by far most imminent mass-media outlet in
modern Russia. National television networks reach over ninety percent of the 140-
million-strong Russian populace, while print media is virtually irrelevant. The
distribution of mainstream dailies and weeklies is confined to a few large urban centers
(mostly Moscow), and even their circulation in these areas rarely exceeds 100,000 copies.
The largest mainstream daily newspaper, Izvestia, has a press run of 250,000, while
others rarely exceed 100,000. Even lzvestia is read by only two percent of the national
audience, and none of the other high-quality mainstream print media has a national
audience of more than one or two percent. °

Second, the campaign to take control of Media-MOST targeted at an oligarch — Gusinsky
— rather than the editors and managers working for him. Attacking individuals armed
with weapons as innocuous as writing skills and a computer could have promoted public
sympathy for the persecuted. Instead, the Kremlin went after the oligarchs who owned
the stations, since their outright negative public image made them a better target.
Furthermore, they were more vulnerable, since almost all of such station owners were
engaged in questionable business practices; this made sense, as it occurred in the early
stages of Russian capitalism. The owners, with huge property holdings, stood to lose a lot
more than the average bureaucrat and thus were more easily intimidated. And better yet,
the television network owners presented only a tiny group to confront, so with fewer
individuals to overcome, it was a more secure way to take swift control of national
television.

° At least some of the Russian papers are high-quality publications (Kommersant, Vedomosti),
employing aggressive and professional journalists who are able to procure politically relevant
information that the government is unwilling to disclose. But however important this news may
be, it remains irrelevant — with no response from either the government, or the public. Some
Internet-based publications also maintain a liberal and critical editorial line and offer high-quality
news and analysis. But the Internet’s penetration of the public, though growing rapidly in recent
years, still remains relatively low - the number of regular users remains under 10 percent of the
population.



After NTV, the Kremlin wasted little time establishing control of the only other two
networks with the national and political reaches—ORT and RTR. Boris Berezovsky, the
very man who was instrumental in propelling Putin into power in 1999, was reputedly
asked to relinquish his shares in ORT for $150 million; when he refused, legal
proceedings were initiated against him (allegedly for his handling of Aeroflot’s finances)
and he turned over control of ORT in October 2000. RTR was already state-owned, so
Putin installed Kremlin-friendly managers with relative easy.

By the summer of 2003, all national TV networks were under the Kremlin’s control; this
control was further tightened in 2004, when the last live TV political talk show [Leonid
Parfenov’s ‘Namedni’] was shut down, as well as the last political satirical show [Svik
Shuster’s Svoboda “Slova’]. Technically, the top manager of the channel made the
decision, but there was little doubt he was acting on orders from the government.
Moreover, a number of prominent TV figures were taken off the air, by virtue of their
landing on the Kremlin “stop lists,” where individuals perceived as political opponents or
uncompromised critics were compiled and systematically barred from national television.
The campaign came to a successful conclusion in 2005, when Anatoly Chubais, CEO of
United Energy System and a leader in the liberal party Union of Right Forces, was
compelled to sell his much smaller private television company, REN TV, to more
Kremlin-friendly oligarchs.

Today, the Kremlin maintains control of all major national television networks. Two
attempts to launch nongovernmental national television channels in 2002 proved
unsuccessful; both were shut down with little regard to legality and barely any public
reaction.’® Another important step was to centralize regional television. The All-Russia
State Television and Radio Company [VGTRK] became the parent organization in
control of many regional and federal TV stations, and VGTRK remains under the firm
control of the Kremlin

While the television networks have been the centerpiece of the Kremlin campaign against
the media, state efforts have not ended there. Other media venues, primarily newspapers,
but also radio stations, have suffered from state pressure — pressure that often involved
far uglier tactics than those used against the television networks. Journalists examining
taboo subjects too in-depth, for example, have found themselves attacked by thugs later
shown to have links with the FSB. One such instance can be traced to the October 2006
murder of acclaimed investigative journalist Anna Politkovskaya—a case which led to
international outcry, but was only one of many such cases. Since Putin’s inauguration,
over twenty journalists have been murdered in Russia, in apparent retaliation for their
writing. Another more recent instance occurred in September 2008, when journalist
Magomed Yevloyev was shot dead while in police custody. The Reporters Without
Borders ranks Russia an abysmal 144 out of 169 countries for its freedom of press.*!

19 See Michael Wines, “Russian Court Orders Dissolution of Independent TV Network,” New
York Times, January 12, 2002 and Nikolai Gorshkov, “Killing Off Russia’s Independent TV,”
BBC, June 23, 2003

1 Worldwide Press Freedom Index 2007, available at http://www.rsf.org/article.php3?id_arti



Clearly, the campaign of intimidation has achieved its goal. Confirming Russian
journalist Yelena Tregubova says, “Anyone who takes the place of Politkovskaya will
take on a suicide mission;” Tregubova speaks from experience, having herself survived
an attempt on her life in 2004.*? Fear-inspired self-censorship has all but killed
investigative journalism in Russia.

Kremlin control and persecution have resulted in news that is predictably favorable to
political elites. Coverage of sensitive issues is thoroughly filtered to ensure that the
picture of Russian life delivered to viewers is not politically disturbing or provocative.
For example, in August 2000, the Russian submarine Kursk sunk in a routine exercise, as
a result of a defective torpedo explosion. The Kremlin attempted to lie its way through a
late and botched rescue attempt, but the media exposed officials’ attempted cover-ups. A
furious and frustrated Putin lashed out at journalists, blaming them for subverting the
Russian army and navy. The Kursk disaster strengthened Putin’s desire to prevent the
media from having the ability to expose or embarrass the government again in the future.

Two years later, journalists did their best to investigate the events surrounding the Nord-
Ost hostage crisis. In their attempts, they faced a barrage of accusations from Putin,
implying their cynical and ulterior motives for profit: he claimed they were taking
advantage of the tragedy, in order to attract more public attention and thus more
advertising money. Shortly afterward, the top manager Boris Jordan of NTV, whose
coverage especially enraged Putin, was replaced. His replacement, however, was a loyal
director, to whom the Kremlin’s instructions were a much higher priority than the ethics
of the journalistic profession. Public response to the tragedy of the hostage crisis was
thus, as desired by the Kremlin, extremely limited.

Perhaps the emasculated state of Russian media today is most clearly epitomized by an
even more recent example; its coverage of the 2004 Beslan crisis. As soon as the
storming of the school ended, so did the television coverage; this was in spite of the crisis
being of one of the world’s most horrible terrorist attacks, as it claimed the lives of more
than three hundred people, mostly children. All TV coverage stopped on day three after
the end of the operation, and there were no survivors’ accounts, stories of desperate
people who lost loved ones, independent experts’ analysis, nor public discussion
whatsoever. When FSB chief Nikolai Patrushev appeared on television for the first time
after the terrorist attack, a shocking full month later, the interviewing television reporter
did not ask him a single concrete question about the episode. The reporter did not even
inquire where Patrushev was at the time of the crisis, leaving unanswered rumors
swirling; one claimed that he had arrived in North Ossetia—the Russian republic in
which Beslan is located—but had expressly avoided appearing in public so as to avoid
taking responsibility for the appalling tragedy. To continue the trend of silence, Putin’s
yearly press conference in late 2004 again avoided the issue of Beslan altogether.

cle=24025
12 Quoted in Matthias Schepp, et al, “Is Russia's Press Freedom Dead?” Der Speigel, October 20,
2006.



And in an extremely recent application of the state’s media control, the Kremlin exerted
contortion of economic news. n September 2008, the rapidly spreading global financial
crisis crippled Russia’s largest stock market, MICEX; the index lost two thirds of its
value in just over two weeks. But most Russians had little idea of the extent to which the
global financial crisis had affected their nation, since the TV networks had failed to
publicize the stock market collapse. Amazingly, the networks were able to avoid
reporting that government officials had halted trading multiple times, in vain attempts to
prevent panic. Instead, Kremlin-friendly TV commentators focused on America’s
economic woes, emphasizing Russia’s alleged (but false) resilience to western financial
problems.®

Why, one might ask, has the Russian public stood passively by and watched the state
systematically destroy freedom of the press? Part of the explanation lies in the role and
quality of media during the Yeltsin years. Historians recall Yeltsin’s professed loyalty to
democratic freedoms, including freedom of the press, and conclude that he never directly
constrained that freedom. Nonetheless, they forget that while Yeltsin’s government never
directly attacked press freedom, the fundamental principles that make it possible were
compromised during his tenure before they had a chance to take root in the Russian soil.
Problematic ownership of media assets, murky business practices, and institutional
weakness all helped to erode the foundations of an independent media. Moreover, big
businessmen, media tycoons included, were engaged in corrupt relations with
government officials, thus gaining access to resources such as lucrative contracts,
exemptions, or easy loans. The flaws of state institutions, the prevalence of secret
collusion over open political competition, the large-scale lobbying unregulated by law,
and the growth of corruption affected the activities of mass media during the 1990s. Paid-
for articles and advertising, disguised as unbiased reporting, became common in the news
media. So did the publication of smearing and compromising materials to undermine
political and economic rivals.

Yet, under Yeltsin, these activities were not universal. The best publications, television
stations, and journalists retained their passion for investigation, curiosity for truth, and
ethical principles—and through the 1990s continued to perfect their skills in these areas.
Yet their professional mastery could not address the main problem: the declining
credibility of the media and reputation of the journalistic profession in post-Soviet
Russia. The few criminals to honest journalism—such as owners exploiting their
influential outlets to further their own political and business goals, were able to spoil the
profession on the whole, and such violators caused further damage to the media’s image.

The Russian people, throughout the 1990s, were becoming increasingly disillusioned
with a democracy that failed to meet their expectations of a better life, and they began to
openly abhor the new rich as well as greedy officials developing throughout the nation.
The Russian populace thus resumed their habitual attitude: a deeply ingrained mistrust of
the government and of each other, supported by apathy and cynicism. The mass media

13 See Anna Smolchenko, “Economic Crisis Will Not Be Televised,” Moscow Times, October 9,
2008 and Clifford Levy, “Stock Slump Imperils Putin’s Effort to Pump Up Russian Wealth, and
His Legacy,” New York Times, October 12, 2008, and



failed to evolve as a means of advancing public politics; this was due in part to the
reduced sphere for vigorous debate, as few Russians sustained hopes of using the media
to hold authorities accountable. When Putin started restricting media, the public may
have felt sorry for its favorite journalists, some of whom chose to go off the air rather
than work under the Kremlin’s command. Unfortunately, the protest was not powerful
enough and quickly faded away, and in 2004, sixty four percent of Russians either
supported or remained neutral about the intensification of state control of the media.**
Although the eviction of the two biggest media tycoons and the takeover of their
television networks meant the end of political diversity on television, most Russians did
not regard the government’s efforts as an infringement on their rights. Rather, the public
saw media as a tool of the oligarchs, and equated the newfound restriction on mass media
with the popular policy of curbing oligarch power.

Furthermore, the public failed to prevent Putin from taming the media because the
resulting state-run media satisfies most Russians. Contemporary media censorship
differs markedly from Soviet control of days past, as it is confined to the subjects “of
strategic importance”—primarily political in nature. Other domains remain free and
diverse, so that television stations broadcast reality TV shows, papers publish extremely
cynical business critiques, and theaters show provocative foreign films; consumers are
entertained. In a country where political apathy runs deep, this has been more than
enough to placate the ordinary citizen.

Reigning in the Oligarchs

The public’s approval of Putin’s persecution of media owners like Gusinsky and
Berezovsky testifies to a widespread, deeply rooted hatred of Russia’s newly rich
oligarchs. Putin declared he would do away with the oligarchs during his 1999-2000
campaign, a pledge that met with near-universal acclaim. After eight years in office,
however, his performance bears a startling resemblance to the legacy he left in Chechnya
- Putin failed to live up to his promises, but simultaneously gave the impression of
affecting great change.

The oligarchs rose to prominence during the rapid, poorly regulated privatization of
Russia’s economy under Yeltsin. As Yeltsin’s approval ratings eroded throughout the
1990s, he allowed well-connected businessmen to buy huge chunks of Russia’s economic
infrastructure for a fraction of their true value—a corrupt exchange for their political
support. Afraid of raising taxes and in desperate need of new revenues, Yeltsin sold
massive quantities of treasury bonds to a small group of businessmen in the mid nineties.
What set the oligarchs apart from other rich businessmen was their potentially
devastating financial power; if any one of the oligarchs had jettisoned his bonds during
the mid-nineties, it would have likely caused Russia’s fragile financial system to collapse.

! Levada Center nationwide survey, conducted October 15-18, 2004



The oligarchs were quick to take advantage of this leverage. Lilia Shevtsova writes,
“Oligarchs kicked open the doors of government offices and ran for their own benefit the
remnants of the economy.”*®> Meanwhile, as the oligarchs reveled in newfound wealth,
most Russians struggled financially, striving to cope with a dramatic drop in real income
and a steep increase in prices. In 1992, only one year following the break-up of the Soviet
Union, over a third of Russians lived below the poverty line; yet, little improvement
occurred, and three years later, over a quarter were still living in poverty.*® Russia’s Gini
coefficient (the standard measure of economic inequality) rose from .26 in 1992 to .41 by
1994.'” Many Russians, yearning for the stability and relative equality of Soviet times,
felt that the country had lost more than its economic footing; appalled at oligarchs’ gaudy
displays of wealth, they despaired that the country has lost its moral compass as well.
Well aware of this public sentiment, Putin also knew that he was less tied to the oligarchs
than Yeltsin and that he could move against them. In his 1999 campaign, Putin played to
public opinion by railing against the oligarchic power. He demanded that, “Not a single
clan, not a single oligarch should be allowed to be close to regional or federal power.”*?

The oligarchs, with their deep political and economic connections, were challenging
targets, albeit targets Putin could not afford to ignore. Public opposition to their power
ran high — in July 2003, seventy seven percent of Russians viewed "big capitalists"
somewhat or completely negatively.*® The monetary reforms Putin instigated following
the 1998 financial crisis significantly reduced the oligarchs’ economic clout, But it was
only after declaring “victory” in Chechnya and establishing control of the media that
Putin affronted the real heavyweights. The media campaign, beginning with the described
persecution of Gusinsky and Berezovsky, had even larger hurdles to overcome yet.
After Gusinsky and Berexovsky, the Kremlin looked to charge further with its campaign
to control the media. On October 25, 2003, it confronted and arrested Russian tycoon
Mikhail Khodorkovsky, owner of Russia’s largest private petroleum conglomerate Yukos
and sixteenth richest man in the world. Khodorkovsky was charged with fraud and tax
evasion, and is currently serving out a nine-year prison sentence. Khodorkovsky’s story
exemplifies the treacherous rise and fall in the ‘new Russia’. A brilliant young
entrepreneur, Khodorkovsky capitalized on the business opportunities made available
after the collapse of the command economy. He was successful in rising through the
ranks and became one of Russia’s leading oligarchs with close ties to Yeltsin’s ‘Family’.
But Khodorkovsky was not content with economic clout—he wanted to extend his
influence into politics. Khodorkovsky had hinted he would run for President in 2008 and
allegedly offered Russia’s two liberal parties, Yabloko and SPS (the Party of Right
Forces), $100 million to unite and campaign together in opposition to Putin and his
United Russia Party.?® Shevtsova argues:

> putin’s Russia, p. 8.

16 “Russia’s New Problem — Poverty.” US Department of Commerce, Census Brief, September
1998. Available at < http://www.census.gov/prod/3/98pubs/cenbra85.pdf>

17 Andrei Shleifer and Daniel Treisman, “A Normal Country,” Foreign Affairs, March/April 2004
18 Quoted in Andrew Meyer, “The Brain Trust,” TIME Europe, March 27, 2000.

9 Leon Aron, “The YUKOS Affair,” American Enterprise Insititute, Russia Outlook, October 1,
2003.

20 Marshall Goldman, “Putin and the Oligarchs,” Foreign Affairs, November/December 2004.



It was not Khodorkovsky’s wealth but the fact that he had begun thinking
politically that was making him a threat to the regime — he was independently
making contacts with Western governments, especially with the American
administration, without working through the Kremlin, and he was opening up
his company and reducing its dependence on the state.?

The result was his incarceration and the auctioning off of Yukos’ most valuable assets —
which promptly ended up in the state’s hands. The western media largely decried
Khodorkovsky’s arrest, especially the failure to provide him with a fair trial.
Subsequently, many western investors, afraid that the affair signaled the re-
nationalization of private companies, pulled their money out of Russia. But
Khodorkovsky’s incarceration was wildly popular in Russia. After the arrest, Putin’s
approval ratings jumped ten percent, and three-fourths of the public supported the
Kremlin’s “anti-oligarchic revolution.” ** Somewhat surprisingly, however, the public
appeared to see through Moscow’s official line that the arrest was motivated solely by
bad business practices.?® Russians understood that the arrest of Khodorkovsky signaled
Putin’s intent to break the power of the oligarchs, but this was still a policy they
supported.

It appears, at first glance, that Putin has delivered on his promise to bring down the
oligarchs. Three of the most prominent oligarchs (Berezovsky, Gusinsky, and
Khodorkovsky) were prosecuted and held accountable for their illegal business practices
and corruption; both Berezovsky and Gusinsky fled the country. Beyond these headline-
grabbing prosecutions, Putin’s record grows dimmer. In 2003, Putin appointed Mikhail
Fridman, the banking magnate behind Yeltsin’s scandalous “loans-for-shares” policy, to
the chair of the National Council on Corporate Governance. Roman Abramovich, who
acquired a large stake in oil giant Sibneft at the height of Yeltsin’s corporate negligence,
was appointed governor of Chukotka province in 2005—oddly enough, even as
Abromovich’s primary residence is in England. Putin’s haphazard campaign against the
oligarchs has allowed many of the prominent players of Yeltsin’s era to remain in place,
and the triumph of political considerations over business practices has allowed shady
dealings to continue.

In reality, oligarchs remain a potent force in Russia today, albeit in a slightly different
form than under Yeltsin. The oligarchs of the nineties have been supplanted by
‘bureaucrat-oligarchs,’ individuals who command authority over both government
bureaucracies and private corporations. During Putin’s presidency, Dmitri Medvedev
served as both Deputy Prime Minister and chair of the board of directors of Gazprom;
Sergei lvanov, another deputy premier, chaired of the board of the United Aviation
Building Corporation. Igor Sechin, the deputy head of the presidential administration,
chaired the board of Sibneft. The list goes on and on. Rather than doing away with
oligarchs, Putin’s tenure has been characterized by the formalization of the oligarchs’ ties

21 putin’s Russia, p. 277.
22 “pytin and the Oligarchs”
2% putin’s Russia, p. 281.



to the government. In many ways, the power of Putin’s bureaucrat-oligarchs far surpasses
that of Yeltsin’s ‘Family.” Shevtsova writes, “the Yeltsin oligarchs look like a group of
dilettantes in comparison to the new cohort of bureaucrat-oligarchs.”%*

Appeals to Russian Culture

The tumultuous transition to capitalism produced, in addition to a hatred of the oligarchs,
a natural longing for the stability of the Soviet era in large swaths of the Russian
population. With selective memory already setting in and recollections of mass repression
fading fast, Russians began to grumble that at least they had jobs under Brezhnev.
Economic recovery did not end this phenomenon, but rather fueled it. Flush with cash,
and irritated by a decade of being shoved to the side of the world stage, Soviet nostalgia
refocused on the superpower status Russians were used to enjoying. In 2007, after
capitalism has been entrenched for over a decade, over a third of Russians liked the idea
of returning to the Soviet political system.?® Putin, an unabashed admirer of the Soviet
Union, has catered to this sentiment. Shortly after taking office, he proclaimed the fall of
the Soviet Union “the greatest geopolitical tragedy of the 20™ century.” He restored a
host of Soviet symbols, including the Soviet anthem, the Red Army flag, and the tradition
of military parades.?® Even the less-savory side of the Soviet era has been given a face-
lift; Putin appears to cherish the legacy of the Soviet secret police. Upon a visit to
Lubyanka (the old-KGB headquarters), he half-joked, “Comrades, our strategic mission
is accomplished — we have seized power.” Putin has conjured up an image of the Soviet
Union as a strong, stable power — a legacy to be carried on in today’s Russia by none
other than Vladimir Putin himself, the old KGB spymaster.

While endorsing a highly selective legacy of the Soviet Union, Putin has not been afraid
to embrace cultural symbols shunned by his predecessors. He explicitly supports the
Russian Orthodox Church, declaring in his 2000 Christmas Eve address, “[Orthodoxy]
has been not only a moral touchstone for every believer but also an unbending spiritual
core of the entire people and state...Orthodoxy has largely determined the character of
Russian civilization.” While contemporary Russia remains a highly secular society, the
Church is a widely trusted institution — the most trusted “institution’ after Putin himself.?’
The political benefits of an alliance between the church and the President were clear:
“Putin knew that he needed the church and not for reasons of personal faith but for
reasons of state. The church offered a bridge to the rebuilding of national unity, as the
guardian of national values and religious traditions.”%

% |bid, p. 109

% |_evada Center survey, conducted November 5-10, 2007.

% See Megan Stack, “In Russia, Nostalgia Blooms for Soviet Era,” Los Angeles Times, May 10,
2008.

2" See Vladimir Shlapentokh , “Trust in Public Institutions in Russia: The Lowest in the World,”
Communist and Post-Communist Studies, Volume 39, Issue 2, June 2006, Pages 153-174

%8 Wallace Daniel, The Orthodox Church and Civil Society in Russia (College Station: Texas
A&M University Press, 2006) p. 72.



In return for the Church’s unflagging support, the Kremlin helped crack down on variety
of religious groups. Many new groups had taken advantage of the new religious freedoms
under Yeltsin, and had tried to establish a beachhead in Russia. This trend ended quickly,
however, as smaller religious groups—mainly Protestant—have been relentlessly
harassed in recent years, reducing their membership and thus indirectly , helping the
Orthodox Church.”®

Appeals to Soviet nostalgia and Orthodox values reach select, nontrivial audiences. But
Putin’s public appearance and presentation has resonated most strongly with ordinary
Russians. Putin has benefited greatly from the inevitable comparisons to his predecessors,
most noticeable through his health and vitality. During the Brezhnev era, much of the
geriatric Soviet leadership could not appear in public without assistance. Yeltsin was so
sick he had to have heart surgery while in office. Putin, on the other hand, wields a black
belt in judo and enjoys talking about his physical fitness regimen. Less noticeable on first
glance, but ultimately no less important, are his oratorical skill. Russia has not been
blessed by a succession of leaders with great public speaking abilities — Yeltsin slurred
his words, Krushchev resorted to vulgarity, and Stalin spoke with a thick Georgian
accent. Brezhnev once read the same page twice while giving a speech.® While
considered brusque by the western media, Putin’s often-coarse language appears to
resonate strongly with the majority of Russians.*

Economic Growth

Russia’s economic performance is most often cited as the primary reason for Vladimir
Putin’s astronomical popularity. Indeed, the nation’s economic performance under Putin
appears impressive. GDP growth averaged over nine percent per year between 2000 and
the end of 2007.3 GDP per capita more than tripled during his time in office, climbing
from $4,200 in 2000 to $14,800 by the end of 2007.%® Yet Putin can take little credit for
Russia’s robust growth. Unlike the four factors detailed above, the relationship between
Putin’s policies and economic growth is not causal. On the contrary, Putin has had a net
detrimental effect on economic growth, lowering growth rates that would likely have
been higher otherwise.**

2 See Clifford Levy, “At Expense of All Others, Putin Picks a Church,” New York Times, April
24, 2008.

% Anders Aslund, Russia’s Capitalist Revolution: Why Market Reform Succeeded and
Democracy Failed (Washington D.C.: Peterson Institute For International Economics, 2007), p.
30.

%1 For more on the significance of Putin’s speaking ability, see Perry Anderson, “Managed
Democracy,” London Review of Books, January 25, 2007.

%2 |nternational Monetary Fund, 2008 World Economic Outlook, available at
<http://indexmundi.com/russia/gdp_(purchasing_power_parity).html>

%% CIA World Facthook, available at <https://www.cia.gov/library/publications/the-world-
factbook/geos/rs.html>

% Despite the acclaim it has received, Russia has averaged the lowest rate of growth in the CIS in
recent years. For more on the detrimental effects of Putin’s policies, see Michael McFaul and
Katherine Stoner-Weiss, “The Myth of the Authoritarian Model,” Foreign Affairs,
January/February 2008.


http://www.petersoninstitute.org/staff/author_bio.cfm?author_id=455

Two engines have driven Russia’s economic growth over the past decade: tight fiscal
policy and high energy prices, neither of which can be accredited in the slightest to Putin.
Fiscal austerity stemmed from the 1998 financial crash, which compelled Yeltsin’s
government to adopt a tight budgetary policy and devalue the ruble; these measures have
generated the first positive economic growth in Russia since the fall of the Soviet Union.
The 1998 crash was really a catharsis, compelling Yeltsin to embrace the liberal
economic framework laid by Prime Minister Yegor Gaidar in 1992. Ironically, Yeltsin
turned to Yevgeny Primakov, an avowed communist, to fix Russia’s budget deficit in
1998. Prime Minister Primakov did just that, slashing state expenditures by fourteen
percent over the next three years, thus jump-starting Russia’s growth.* By the time Putin
took office, Russia’s economy was already moving in the right direction, having grown
6.4% during the previous year™®

Initially, Putin appeared intent on continuing economic reform. Upon his inauguration, he
brought in three prominent liberal reformers, appointing German Gref Minister of
Economic Development, Alexei Kudrin Minister of Finance, and Mikhail Zurabov
Minister of Health and Social Services. However, early warning signs signaled the
liberal reformers did not have the President’s full trust. Putin chose not to make Gref a
Deputy Prime Minister, an unusual move, which undermined Gref’s ability to carry out
his reform package. Yet in 2005 Gref, along with Zubarov and Kudrin, managed to push
through much-needed legislation replacing inefficient social benefits (i.e. government
provided medical care) with cash payments. The reforms aroused protests, mainly
amongst the elderly, and Putin responded by publicly scolding the trio. They were
allowed to stay in office, but liberal reforms ground to a halt from that point forward.

Only Kudrin remains in the government today, but his influence has long since waned
(one analyst referred to him as a ‘bean-counter’). However, Kudrin will leave at least one
positive legacy: Russia’s Stabilization Fund. Putin’s most significant economic
achievement, the Stabilization Fund is Russia’s attempt to avoid the ‘resource curse’ that
plagues countries heavily dependent on commodity exports. In some respects, Moscow
has worked hard to avoid the problems that typically plague resource rich states. It has
successfully reduced national debt to seven percent of GDP and has run a budget surplus
for seven straight years. It has pegged the budget to oil revenues of $70 per barrel — a
relatively conservative estimate (oil was selling for as much as $145 a few months ago)
leaving Russia better protected from the drop in oil prices than countries like Venezuela
and Iran. The sense of fiscal conservatism instilled by the 1998 crash appears to remain
strongé7By January 2008, Moscow had managed to stash $157 billion in the Stabilization
Fund.

Rising oil prices have served as a secondary engine of economic growth. Supporters of
the “oil boom” hypothesis often forget that oil prices lingered around $25 a barrel until
2003, at which point Russia had already experienced four straight years of solid

% For more on Gaidar and Primakov’s reforms, see Russia’s Capitalist Revolution, p. 189-231.
% |MF, available at < http://indexmundi.com/russia/gdp_real_growth_rate.html>
%7 “Russia’s Stabilization Fund at $157 Billion,” RIA Novosti, January 9, 2008.



economic growth (averaging over six percent growth per year).*® When oil prices began
to shoot skywards in 2003, they accelerated the trend, but were not the fundamental cause
behind it. Furthermore, even the most ardent Putin supporters admit he had nothing to do
with the rise in oil prices. On the contrary, Putin’s policies have minimized the benefits
of the oil boom.

Putin’s placement of his friends, the bureaucrat-oligarchs, in the tops spots of the energy
sector has led to massive rent-seeking, deterred exploration and production, and
undermined the industry’s efficiency. Between 1998 and 2005, output in Russia’s then-
mostly privately owned oil sector rose by fifty percent, but production in the gas sector,
dominated by state-owned Gazprom, plateaued. The Kremlin’s consolidation of oil
production under state-dominated enterprises has had similarly detrimental effects on
production, causing Russian oil production to level off since 2005.*® In 2003, Fortune
magazine named Yukos the world’s second most efficient company. In 2006, the New
York Times reported that Rosneft, which had taken over Yukos’ main assets since
Khodorkovsky’s arrest, was wasting enough gas per year to supply a city the size of
Denver — despite the fact that state-dominated Rosneft had better access to Russia’s
pipeline network than Yukos did.*

Regardless of the damping effect his policies have had on economic growth, the rising
standard of living has inevitably boosted Putin’s approval ratings. Yet closer examination
of how ordinary Russians have perceived economic growth shows surprisingly little
satisfaction, implying that economics accounts for only a small part of Putin’s popularity.
Over the last four years — when Russia’s growth has been the most robust — the
percentage of Russians who identify their family’s living condition as ‘good’ has shown
only a slight increase, climbing from eight to thirteen percent.** The benefits of economic
growth are concentrated amongst the urbanized elite in Moscow and St. Petersburg. To
credit most of Putin’s popularity to economic growth ignores the fact that the rising
standard of living has failed to satisfy the vast majority of Russians outside of these small
circles.

Instead, explaining Putin’s rise in popularity necessitates five interconnected stories.
Putin’s actions in Chechnya fostered his popular image as a ‘strongman,” while also
winning him the support of the military. The interwoven campaigns to tame independent
media outlets and the oligarchs who owned them succeeded in clearing the horizon of all
serious threats to his power, be they in the form of respected critics or influential
businessmen. Simultaneously, a variety of cultural appeals strengthened the image Putin

% Data taken from the Bank of Finland, available at
<http://www.balticdata.info/russia/macro_economics/russia_macro_economics_russia_GNP_GD
P_summary.htm>

%9 Zeyno Baran, “EU Energy Security: Time to End Russian Leverage,” Washington Quarterly,
30:14 (Autumn 2007).

%0 Andrew Kramer, “In Russia, Ample Supply, Few Pipelines,” New York Times, March 28, 2006
! Levada Center, Welfare Trends Surveys, 2004-2008.



established in Chechnya as a unifying, strong leader. Economic growth, while important,
was just the icing on the cake.

Part I1: llliberal Reforms of the Russian Government

Putin’s popularity in Russia gave him an unofficial mandate to pursue illiberal policies

as long as he maintained the appearance of providing security, stability, and economic
growth. Using this mandate, he introduced legal reforms that enabled him to centralize
power, eliminate political competition, and push Russia towards autocracy. Today,
Russian federalism no longer exists, while the legislature and judiciary have been
emasculated as independent political actors. Executive dominance extends even into civil
society, where Kremlin-backed groups crowd out independent thinking. Putin has
trampled the Russian constitution and ended competitive democracy, all done under the
cover of preserving order and stability in Russia. This democratic backsliding aroused a
surprising lack of opposition, testifying to Putin’s enduring popularity and his ability to
shape public opinion.

Undermining Federalism

Under Yeltsin, regional leaders often ruled supreme, unchecked by Moscow and reliant
only upon their local support base. Regional laws often contradicted the constitution and
renegade governors refused to contribute local revenues to the federal budget. Putin
worked from the outset to reverse this decentralization of power that had occurred under
Yeltsin. In one of his first nationally televised speeches as President, Putin lamented:

It’s a scandalous thing when a fifth of the legal acts adopted in the regions
contradict the country’s Basic Law, when republic constitutions and
province charters are at odds with the Russian Constitution, and when trade
barriers, or even worse, border demarcation posts are set up between
Russia’s territories and provinces.*?

At the time he gave this speech, Putin had already begun the process of reigning in the
regions. Only six days after his inauguration, on May 13, 2000, Putin issued Presidential
Decree No. 849, establishing seven supra-regional districts [okrugs], to be run by
presidential appointees. These new super-governors were assigned the task of taking
control of all federal agencies in their jurisdictions, many of which had developed
affinities if not loyalties to regional governments during the Yeltsin era. These seven
representatives of federal executive authority also investigated governors and presidents

“2 \/ladimir Putin, Television address by the Russian President to the Country’s citizens,
Rossiiskaya gazeta, 19 May 2000. Translated in the Current Digest of the Post-Soviet Press
52(20), p. 5.



of republics as a way of undermining their autonomy and threatening them into
subjugation.*®

The system of Presidential viceroy proved to be largely ineffectual, with rare exceptions.
In reality, the envoys did little more than conduct formal consultations with the public
about the candidates for governor.** Yet Putin did not wait to see for the envoys to prove
ineffectual; he had already turned to undermining regional representation in the Duma.
On August 5, 2000, he signed Federal Law No. 112-F3, which emasculated the
Federation Council, the upper house of Russia’s parliament, by removing governors and
heads of regional legislatures from this chamber and replacing them with appointed
representatives from the regional executive and legislative branches of government.

Putin next began a process of merging regions, claiming that Russia’s 89 administrative
districts caused excessive bureaucratic inefficiency. In 2003, Putin announced that the
Perm Region and the Komi-Permyak Autonomous District would be consolidated into a
new unified federal district. Most recently, the Kamchatka Region and the Koryak
Autonomous Area were merged in October 2005. Ethnic minorities protested the
consolidation of their semiautonomous territories into larger districts, finally gaining
national attention in April 2006. The proposed merger of the Adyge Republic with the
Krasnodar Territory caused Adyge leader Khazret Sovman to speak out publicly against
the plan. Afraid of inciting unrest in the north Caucasus, Putin called off the merger and
announced there were no more plans for mergers in the region, leaving Russia’s regional
total at 83. However, the already-accomplished consolidation of regional districts helped
the Kremlin undercut of the power of unruly regional actors and scared other governors,
afraid of consolidation, into submission.

The fatal blow to Russian federalism came in late 2004. On September 13, Putin
announced gubernatorial elections in all Russia’s regions would be replaced by the direct
appointment of governors from Moscow. The proposal was quickly passed by the Duma
and signed into law on December 12, 2004 and the last gubernatorial election was held in
January 2005 in the Nenetskii Autonomous Area. In the wake of the Beslan tragedy,
deputy chief of the Presidential Administration Vladimir Surkov justified the new law by
claiming it would facilitate anti-terrorism efforts and permit central authorities to freely
crack down on extremist infection in the regions.*® The reform aroused little opposition
from governors themselves. Most were already Putin loyalists and they remained
confident they would keep their position. Moreover, the new legislation abolished term
limits, garnering the support of those governors facing the prospect of forced retirement
in the near future.

“% C. Ross “Putin’s Federal Reforms and the Consolidation of Federalism in Russia: One Step
Forward, Two Steps Back,” Communist and Post-Communist Studies, Vol. 36 (2003). pp 34. It is
also worth noting that 5 of the 7 of the current appointees have a background in either the FSB or
the army.

“ Ivan Sukhov, “The Power Vertical and the Nation’s Self-Consciousness,” Russia in Global
Affairs, No. 2 (April-June 2008). The only area where the supra-regional envoy has exercised real
power has been the South Federal District.

> Komsomolskaya Pravda, September 29, 2004; Russia Profile, October 14, 2004.



Mayoral elections may be the next to go. The tensions between elected mayors and
appointed governors — who often come from different parties - have largely worked to
Moscow’s benefit, allowing the center to play regional actors off against each other.
However, Putin also undercut the power of mayors. In Kaliningrad, the majority of the
mayor’s duties have been assumed by a city manager hired under contract, while criminal
proceedings have removed the mayors of VVologograd, Arkhangelsk, Vladivostok and
Tomsk from their positions.*® Currently, discussion is underway about abandoning
mayoral elections entirely.

Establishing the Power Vertically

The death of Russian federalism has been accompanied by the systematic destruction of
any and all checks on the power of the executive. Putin pushed through legislation that
curtailed opposition parties and independent politicians from wining seats in the State
Duma, turning the legislature into a rubber-stamp for executive decrees. The judiciary has
been defanged as an independent political force, raising no serious objection to Putin’s
trampling of Russia’s constitution.

December 2002 marked the passage of the law “On the Election of Deputies of the State
Duma,” the second installment in Putin’s political reform package after emasculating the
Federation Council, the upper house of parliament. The new law fundamentally altered
the manner in which deputies would be elected to the lower body of parliament, which
had served as the last bastion for opposition politicians. Previously all 450 deputies in the
State Duma had been elected from single-member districts (where a geographic district
elected one deputy based on majority voting), but now half of the Duma, 225 depulties,
would be voted on via proportional representation, from party lists.

Proportional representation became the only form of election to the legislature in 2005,
when Putin signed into law an initiative to do away with all single-member districts.
Beginning with the 2007 State Duma elections, all seats have been awarded based on
party standings. The same legislation prohibited unregistered parties from winning seats
in the Duma and increased the voting threshold for representation from five to seven
percent. Putin claimed that these reforms, aimed at reducing the number of parties in the
Duma, would strengthen the party system; although this was true, consolidation was the
underlying aim and more relevant result.

Russia’s historical lack of political pluralism has inhibited parliament from acquiring real
power. Analyst Stephen White suggests because most Russians do not belong to a
political party or identify with one, the parties remain weak and highly vulnerable to
manipulation by the government.*’ Putin’s reforms to the Duma have furthered this trend,
evidenced by the results of the 2007 elections. In 2003, only four parties (United Russia,
the Communist Party, the Liberal Democratic Party, and Motherland) passed the 5%

“® Igor Dmitriyev, “*“Mayors for Hire’ Program Behind Kremlin Shake-Up,” Moscow News, June
6, 2007.
" Stephen White, “Russians and Their Party System,” Demokratizatsiya, Winter 2006.



threshold for party list seats. However, politicians from 8 others parties won 32 seats, and
independent politicians won 68, for a total of 100 out of 450 total seats. The abolition of
single-member districts dramatically changed the nature of opposition politics. In 2007,
the same four parties were the only ones to pass the now-7% threshold for list
representation. But this time, there was no room left for any independent or minor party
politicians.*®

For the first time since 1992, no party represented in the Duma serves as a real liberal
opponent to Kremlin policy. All parties associated with liberal opponents of Putin —
Grigory Yavlinsky’s Yabloko, Boris Nemtsov’s Union of Right Forces, Garry Kasparov
and Mihail Kasyanov’s Other Russia — fell short of the 7% threshold and thus, as a result
of new Kremlin law, have no voice in today’s Duma. Between United Russia and the
Kremlin-backed spin-off Just Russia, the Kremlin controls 78% of the seats in the State
Duma, giving it a super majority large enough to amend the constitution. The Liberal
Democratic Party of Russia, founded before the fall of the Soviet Union in 1989, is not a
Kremlin creation and its fiery, nationalistic leader Vladimir Zhirinovsky commands the
ability to captivate mass audiences. Yet the LDPR has been undermined by rampant
corruption — and its support has been effectively purchased by the Kremlin. The
Communists receive support from only a narrow audience (generally elderly pensioners
disenchanted with the vagaries of capitalism) and remain more reactionary than United
Russia itself. The Communist Party’s independence actually serves the Kremlin, allowing
it to claim that political pluralism thrives in Russia, when, in fact, there is effectively
nothing more than a fagade.

Putin came to power promising to deliver diktatura zakona - “a dictatorship of law” - but
left office having dramatically weakened the rule of law.*® At first, Putin appeared to
embrace judicial reform, as he brought regional laws into line with federal laws and the
Constitution, instituted the adoption of a new procedural code designed to empower
judges, and approved a massive budget increase in the funding of courts to raise judges’
pay and modernizing judicial facilities. The number of cases heard by juries in both
regional and federal courts, as a result, increased rapidly.

But Kremlin policy in application would prove to contrast any idea of just judicial
reform. The arrest and prosecution Mikhail Khodorkovsky, for example, violently
scuttled these trends. In a trial that grabbed national headlines, Khodorkovsky found
himself denied rights including an independent and impartial tribunal, an effective legal

“¢ Motherland merged with two smaller parties, the Russian Party of Life and the Russian
Pensioner’s Party, to form Just Russia in 2006. Almost all the parliamentary members of
Motherland joined Just Russia.

* Anders Aslund, Russia’s Capitalist Revolution: Why Market Reform Succeeded and
Democracy Failed (Washington D.C.: Peterson Institute For International Economics, 2007), p.
190.

* peter Solomon, “Putin’s Judicial Reform: Making Judges Accountable As Well as
Independent,” East European Constitutional Review, Winter/Spring 2002,



council, and examination of witnesses and evidence.®" At the same time, the use of
kangaroo courts to expropriate Yukos’ assets severely undermined the value of fledgling
property rights in Russia.

The Khodorkovsky affair may have been a singular incident - the other oligarchs appear
to have understood Putin’s message to stay out of politics and keep their fortunes safe.
However, Khodorkovsky’s show trail has been followed by what Peter Solomon has
labeled a sweeping campaign of judicial counterreform - “measures [to] reduce either
judicial power or judicial independence in an unreasonable or unjustifiable way.”>

The primary target of judicial counter-reform has been the Judicial Qualification College,
the body that approves judicial appointments, oversees promotions, and possesses the
power to override the lifetime tenure most Russian judges enjoy. Since 1993, the College
had been comprised solely of judges, but in 2001 membership was broadened to include
one member of the general public (usually with legal training) for every two judges. In
addition, the President was allotted one direct appointment to the College. In 2000, Putin
floated a proposal to replace the lifetime appointment of judges with fifteen year terms,
but backed down after strong protests. In 2004, the composition of the College was
changed to further reduced the influence of judges, pitting ten judges against ten
members of the public and one presidential representative. For the first time, judges
compromised a minority, allowing for a meeting of the College to dismiss a sitting judge
without the consent of any judges. Furthermore, both judges and members of the public
are no longer chosen by the judicial community, but rather by the President, pending the
approval of the Federation Council. In general, the Kremlin has been extremely secretive
about all plans regarding judicial reform, in many cases failing to include judges in
discussions of court reorganization.*

The failure of Russia’s Constitutional Court to prevent or even object to Putin’s rollback
of political rights, which constitute clear challenges to the constitution, belies the court’s
impotence as a political check on the executive. However, judicial reforms under Putin
have also impeded the delivery of justice outside the political real. Despite the initial
promise they showed, jury trials have faltered over the past decade. According to Russian
legal scholars, the Supreme Court overturns between 25% and 50% of the not-guilty
verdicts delivered by juries.>* Prosecutors’ ability to retry defendants until they are
eventually found guilt undermines the core of an adversarial legal system. Russian
citizens have not failed to notice these trends; trust for judicial institutions is at an all-
time low. In March 2006, 60% of Russians reported they did not trust the court system or

> Robert Amsterdam and Dean Peroff, “White Paper on the Abuse of State Authority in the
Russian Federation: The New Politically Driven Charges Against Mikhail Khodorkovsky,”
February 7, 2007

52 peter Solomon, “Threats of Judicial Counter-Reform in Putin’s Russia,” Demokratizatsiya,
June 22, 2005, pp. 325-346. Pg. 4

> |bid

> Peter Finn, “In Russia, Trying Times for Trial by Jury,” Washington Post, October 31, 2005.



prosecutors.> But amazingly, this negative sentiment has not been accredited or directed
toward its subversive implementers in the Kremlin executive.

NGOs and Civil Society

Traditionally in Russia, the strong state has dominated over a weakly consolidated
society. The policy of strengthening the state undertaken throughout Putin’s terms in
office revisits the familiar Russian pattern: the state is ubiquitous, encroaching upon
public territory and crowding out genuine public initiatives uncontrolled by its operatives.
Having “streamlined” the media, big business, political parties and other non-
governmental institutions, Putin and his state apparatus is currently engaged in expanding
their control over Russia’s already weak “civil society”.

In keeping with that objective, the Kremlin first decided to force independent NGOs to
the margins of society by devoting massive resources to the creation of stated-sponsored
and state-controlled NGOs. On March 16, 2005, the Kremlin announced its Public
Chamber Project, which President Putin named as one of the most significant political
achievements of 2005. Its official role is to serve as the oversight consultative body on
legislation and the activities of the parliament, and to monitor federal and regional
administrative bodies. The Public Chamber has 126 members, all of whom are to be
individuals with widely recognizable personalities who are neither politicians nor
businesspeople. One third of the members are selected by the President, one third are
nominated by civil society organizations, and the remaining third are appointed by the
already selected members. In essence, the Project calls for Russia’s civil society to
organize vertically in a three-tier system — at the national, district (okruzhnoi) and
regional levels. Of the roughly two thousand delegates who participated in regional
conferences, just 42 representatives of regional nongovernmental organizations made it
into the federal Public Chamber. The delegates were informed that they were forming the
“gold reserve of civil society,” and that the regime would be counting on them in the
future. Putin described the body as a “channel of influence of civil societies, of the
citizens of the Russian Federation on the decisions made in the country.”*

Other Kremlin creations have taken on a more menacing form. Putin funded and publicly
supported youth groups like Nashi and Molodovaya Gvardia with highly nationalistic
missions and unwavering support for Kremlin policy. Founded in the wake of youth-led
protests that toppled the government of Ukraine in 2004, these groups are intended to
prevent any similar swelling of youth-led opposition in Russia. Instead, they serve to
dispense inflammatory rhetoric about unfriendly foreign powers and harass political
opponents.>’

In addition to creating state-sponsored NGOs to crowd out independent organizations in
society, the Kremlin next began to actively restrict the operations of unfavorable NGOs.

% Levada Center for Public Opinion Poll

% Quoted in Masha Lipman, “Putin’s Chosen ‘Public’,” Washington Post, September 16, 2005.
" Steven Lee Myers, “Youth Groups Created by Kremlin Serve Putin’s Cause,” New York Times,
July 8, 2008.



The first targets were foreign NGOs; in his annual address to the Federation Assembly in
April 2007, Putin struck a xenophobic note when he warned of Western plots to
undermine Russian sovereignty. He asserted, “There is a growing influx of foreign cash
used directly to meddle in our domestic affairs.... Not everyone likes the stable, gradual
rise of our country. Some want to return to the past to rob the people and the state, to
plunder natural resources, and deprive our country of its political and economic
independence.”

Putin has matched his rhetoric with actions. In January 2006, he signed a new law on
NGOs which affords the state numerous ways to harass, weaken and even close down
organizations considered too political. For example, under the new law, foreign NGOs
have to inform government registration officials about their projects for upcoming year
and the money allotted for each project; Russian officials decide which projects “comply
with Russia’s national interests,” and those that fail to make the grade are prohibited. If a
foreign NGO disregards the state and implements a banned project, it could find its
offices closed down. Putin’s government has already tossed out the Peace Corps, closed
down the office of the Organization for Security and Cooperation in Europe in Chechnya,
declared persona non grata the AFL-CIO’s field representative, Irene Stevenson, raided
the offices of the Soros Foundation and the National Democratic Institute (NDI), and
most recently forced Internews-Russia to close its offices after accusing its director of
embezzlement.

Reducing Electoral Competition

Control of the media has served as the most important check on electoral competition, but
it has been accompanied by legislative reforms that restrict political parties from
participating in national elections.

On July 11, 2001, President Putin signed his first major political reform package into law,
with the passage of Federal Law No. 95-F3, “On Political Parties.” The law enacted
stricter requirements for the formation and registration of a political party — under the
new legislation, all political parties must boast 10,000 members nationally and operate
organizational branches in at least 45 regions to be registered by the Ministry of Justice
and compete for political office. Additionally, each regional office must have at least 100
members. The law had the effect of disqualifying the vast majority of Russia’s 188
political parties that existed at the time from competing in elections.

Two years later, Putin signed the federal electoral law ‘On Fundamental Guarantees of
Electoral Rights,” which redefined the concept “electoral bloc” to mean an alliance of one
or several political parties. The legislation restricted the formation of new electoral blocs,
and prohibited more than three member parties from forming a bloc. This hurt smaller
parties most, which relied heavily on bloc formation for gaining a voice in the Duma.

In July 2006, Putin signed a law banning political parties from nominating non-members
to office. The law also prohibited any serving State Duma deputy from changing party
affiliations once in office. A series of amendments enacted in the same legislation also



included the elimination of the “against all” option on the ballot. Previously voters had
the option of voting “against all” candidates, an option that functioned as the primary
means of expressing voter dissatisfaction with the elections or candidates.

On December 6, 2006, Putin signed another law “On Amendments to the Federal Law on
the Basic Guarantees of Russian Federation Civil Procedural Code,” which added new
“filters’ to the numerous existing ones that helped screen unwanted candidates from
elections. The election commissions reacquired the right to eliminate from the party slate
those candidates who have provided incomplete or false information about themselves.
Additionally, all candidates and parties are now banned from criticizing their opponents
in TV ads. Those individuals who have a record of “extremist activity” (this includes
both criminal and administrative activity) are barred from running for any elective office.
The concept of extremism is very broadly defined, allowing for significant latitude on the
part of courts and law enforcement agencies to interpret the law. For example, “impeding
the operation of government bodies” associated with “violence of a threat to use it” as
well as “public slander with regard to persons holding government office of the Russian
Federation or a region thereof accompanied with accusations of such a person of
committing a serious or especially serious offence” may all be classified as extremism.

Significantly, the law also abolishes the minimum turnout requirement for elections at
every level. Previously the standard minimal requirement was 20 percent for local
elections and 50 percent for federal races. From now on, an election will be considered
valid, even if no one turns out except the members of the electoral commission.

The defining feature of the “over-managed democracy” established by Putin over the past
eight years is an omnipotent executive branch, with all real power concentrated in the
Kremlin. The configuration of power is highly rigid, with all decisions relegated to the
Kremlin and no existing system of checks and balances. There are three tiers of control in the
system involving management of actors, institutions and the rules of the game. The basic
elements of Putin’s Russia are: (1) a strong presidential system of management at the
expanse of all other institutions and actors, including regional elites, both houses of
parliament and the judiciary; (2) state control of the media and civil society, which are used
to shape public opinion through dosed and filtered messages; (3) controlled elections which
no longer function as a mechanism of public participation, but serve to legitimize decisions
made by elites.

Part I11: The Pitfalls of Over-Managed Democracy

The placement of Putin’s close associates in the top spots at Russia’s largest enterprises,
known internationally as cronyism, has been one of the defining characteristics of
economic development over the past eight years. Most of these bureaucrat-oligarchs are
old friends of Putin, having worked with him in the security services or in St. Petersburg,
where Putin served as the assistant to Mayor Anatoly Subchak. Prominent bureaucrat-
oligarchs include ex-director of the Presidential Administration Igor Sechin, who worked



with Putin in both the KGB and St. Petersburg (chairman of the board of oil giant
Rosneft) and Minister of Defense Sergei Ivanov, another ex-KGB member, (chair of the
United Aircraft Corporation), Deputy Prime Minister Sergei Naryshkin, yet another KGB
friend of Putin, (chairman of United Shipyards Corporation). Any discussion of
bureaucrat-oligarchs is not complete with mentioning Dmitri Medvedev, who was First
Deputy Prime Minister and chairman of Gazprom — the Kremlin’s most prized enterprise
— between 2005 and 2008. Medvedev relinquished direct control of Gazprom only to
become President — perhaps the only office powerful enough to entice the new breed of
bureaucrat-oligarchs to give up their lucrative business positions.

Under Yeltsin, the most prominent oligarchs made their fortunes through shady, or even
outright illegal, business dealings. They were not a group of men afraid to flout the law.
However, after the turmoil of the ‘loans-for-shares’ scandal subsided, the oligarchs
played an important role in restoring legality to Russia. Tired of paying outrageous sums
for *protection,’ the most prominent oligarchs hired their own security services,
undermining the power of organized crime and decreasing violence during the late
nineties.®® When it became clear that continued growth necessitated western investment
and expertise, the oligarchs were willing to play by the rules. Khodorkovsky’s Yukos led
the way, bringing in firms like McKinsey to help clean up its books and increase
transparency. Yet today’s bureaucrat-oligarchs have reversed this trend towards
transparent business practices. Having won their positions through political connections
rather than business acumen, they do not have the entrepreneurial instincts of their
predecessors. Labeled “anticompetitive, capricious, inattentive to consumer demand, and
unwilling to pay factors the value of their marginal products,” this new brand of
executive is more concerned with using political connections to line his own pockets than
foster long-term corporate growth.>®

As oil prices have skyrocketed, rent-seeking behavior has exploded under Putin’s watch.
This is especially dangerous for Russia, because failure to prevent oil revenues from
causing rent-seeking behavior is the leading cause of the resource curse.® Nothing
exemplifies this behavior better than corruption. When Putin took office in 2000,
Transparency International ranked Russia the 82nd least-corrupt country. At first,
corruption continued to decrease — Russia dropped to 71st in 2002, but then the trend
reversed itself. Today, Russia is ranked 147, tied with pariah state Syria. The INDEM
Foundation estimates that companies pay $316 billion in bribes to government officials —
seven percent of total corporate revenues. In October 2008, a senior government
prosecutor claimed corrupt officials will embezzle $120 billion out of a total national
budget of $376 billion.®* If this is even close to true, it is a truly staggering figure. When

%8 Aslund, p.150.

> Steven Rosefielde, “Russia: An Abnormal Country,” European Journal of Comparative
Economics, Vol. 2, Issue 1, pp. 3-16

%0 See Terry Karl, “Oil-Led Development: Social, Political, and Economic Consequences,”
Working Paper, Stanford Center for Democracy, Development, and the Rule of Law, January
2007, available at < http://iis-db.stanford.edu/pubs/21537/No_80_Terry_Karl_-

_Effects_of Oil_Development.pdf>

®1 Ed Bentley, “Corruption Costs Russia $120 Billion,” Moscow News, October 6, 2008


http://www.petersoninstitute.org/staff/author_bio.cfm?author_id=455

corruption levels reach as high as they are in Russia, they seriously impair economic
growth. Only New Guinea experiences more corruption than Russia, and even with its
tribal persistence and dependence on Australian aid, New Guinea still enjoys a higher
GDP per capita.

Andrei Shleifer and Daniel Treisman argue that, given its GDP per capita, Russia has
‘normal’ levels of corruption.®® While Russia’s corruption level may be comparable to
other similar countries, primarily the other ex-Soviet Republics, the problem is that
Russian corruption is increasing, while corruption in the rest of the CIS is decreasing.®®
Many of the hard-fought gains of the past ten years appear to have been lost. One of
Yegor Gaidar’s biggest accomplishments was reigning in Russia’s supposedly
unstoppable military-industrial complex; today, a third of all defense funding is estimated
to be embezzled.*

Corruption in Russia stems not from poor salaries; its pervasiveness at the very top levels
of government show a deep disregard for the rule of law. The most glaring incident was
the 2006 embezzlement conviction of Leonid Reiman — Putin’s Minister of
Communications — by a court in Zurich. Reiman is estimated to have funneled almost $6
billion in state assets into his personal bank accounts; but instead of being prosecuted for
the stolen funds, Reiman remains at his post and the matter has been ignored by the
Russian media. % The creation of Putin’s “vertical power’ has come at the expense of the
institutions of *horizontal accountability’—those which Stanford University economic
development expert Larry Diamond identifies as necessary for restraining corruption.®

The economic impact of government interference in the economy is most clearly seen in
Russia’s energy sector. Recently, rent seeking in this sector had presenedt itself in the
form of bizarre, unprofitable corporate decisions. In 2003, Rosneft purchased oil
conglomerate Severnaya Neft for $622 million — at least twice its fair value
(Khodorkovsky correctly accused that this deal was based on massive kickbacks—candor
that likely precipitated his arrest soon thereafter). ®” Not to be outdone, Gazprom
purchased oil company Sibneft in 2005 for $13 billion. It appears that Gazprom grossly
overpaid, but the deal ended up being quite lucrative for Sibneft owner and Putin favorite
Roman Abramovich.®® Gazprom has also acquired a variety of non-core assets — the
newspaper lzvestia, Black Sea resorts, even farms — that are economically foolish, but

%2 Andrei Shleifer and Daniel Treisman, “A Normal Country,” Foreign Affairs, March/April 2004
8 Aslund, p. 262.

& «Advancing, Blindly,” Economist, September 18, 2008

% Glenn Simpson, “Russian Regulator Under Fire,” Wall Street Journal, November 14, 2007

% Such institutions include an independent judiciary, a counter-corruption agency, a network of
audit agencies, and independent economic regulatory agencies. For more, see Larry Diamond,
“Building a System of Comprehensive Accountability to Control Corruption,” in Adigun A. B.
Agbaje, Larry Diamond, and Ebere Onwudiwe, eds., Nigeria’s Struggle for Democracy and Good
Governance (Ibadan: Ibadan University Press, 2004), pp. 221-240.

%" Nina Poussenkova, “Rosneft as a Mirror of Russia's Evolution,” Pro et Contra, Volume 10,
Issue 2, June 2006

88 Catherine Belton, “Gazprom Scoops Up Sibneft,” Moscow Times, September 29, 2005


http://www.petersoninstitute.org/staff/author_bio.cfm?author_id=455

politically useful. Meanwhile, these government-controlled behemoths have failed to
explore and develop new oil and gas deposits, the core of their business model.
Production in the natural gas industry has increased very slowly and export levels
regained their level of the late 1990s only in 2006.%° The largely privatized oil industry
increased average output growth by 8.5 percent a year from 1999 to 2004, after which the
state interference has led growth to fall to 2 percent a year for the ensuing three years. "

The consolidation of the Russian economy into industrial behemoths controlled by the
Kremlin extends beyond the energy sector.” The state has fostered the creation of
‘national champions including the United Aircraft Corporation (three quarters state
owned), the United Shipyard Corporation, and Russian Railways. They are all controlled
by ex-KGB friends of Putin — Sergei Ivanov, Sergei Naryshkin, and Vladimir Yakunin,
respectively.”? Putin has supported the creation of these monopolies, arguing that
vertically integrated enterprises keep valuable resources in Russian hands and maximize
Russian leverage on international markets. Yet the creation of ‘national champions,’
modeled on companies like France’s Total, while convenient for foreign policy, remain
economically foolish. ”® The Kremlin commands energy conglomerates as if they were
foreign policy weapons, but the creation of these entities owes more to the vast
opportunities personal enrichment they present than to their ability to dominate
international markets.

While focusing on big businesses, the Kremlin has paid little attention to the growth of
small enterprise and labor productivity. According to the European Bank for
Reconstruction and Development, small enterprises produce an estimated twelve percent
of Russia’s GDP, far below EU and US levels that range from fifty to seventy percent.’
Small businesses play a crucial role in diversifying the economy away from oil and
natural gas, but the same study found that 35 percent of Russian small businesses are
unable to obtain bank loans, versus 15 percent in Germany. The failure to foster small
business growth is closely tied to Russia’s flagging productivity growth — the metric the
World Bank labels “probably the single most important indicator of a country’s economic
progress.”

Labor productivity grew rapidly between 1999 and 2005, but Russian firms appear to
have largely exhausted the post-crisis productivity gains. These gains, derived from
utilization of idle capacity and labor shedding in the wake of financial crisis, have
subsided and without new liberal policy implementation, productivity growth has slowed.
The World Bank concluded that further productivity gains would be driven by investment
in information and communication technologies, which have played a small role to date.

% Robert Pirog, “Russian Oil and Gas Challenges, CRS Report for Congress, June 20, 2007

© Aslund, table 7.1.

™ It is worth noting that important sectors like metals, retail trade, and construction remain firmly
entrenched in the private sector.

2 Aslund, p. 252

"3 “Breaking Up Is Hard To Do: Reforming Europe’s Energy Markets,” Economist, September
13, 2007

" EBRD Transition Report 2006


http://www.petersoninstitute.org/staff/author_bio.cfm?author_id=455
http://www.petersoninstitute.org/staff/author_bio.cfm?author_id=455

”® This does not bode well for Russia, which invested only 1.07% of GDP into R&D in
2006, lagging far behind economic powerhouses like the US (2.57%) and Germany
(2.51%) and rapidly developing countries like China (1.34%).”® The Kremlin’s ‘big
business” emphasis has choked small businesses, limited productivity gains, and
restrained R&D investment — all factors that conspire against continued economic
growth.

Other factors also constrain economic growth. Infrastructure development stagnated
during the past eight years, most glaringly in road maintenance and development. Perhaps
the most important component of infrastructure economy, roads rarely merit much
discussion in developed countries as they are taken for granted as a basic and long-
established service; oddly, this is not the case in Russia. Under Putin’s rule, the length of
roads officially designated as paved fell 50,000 kilometers - a decrease of 6.7% in the
total amount of paved roads. At the same time, the cost of opening one kilometer of new
road has risen five-fold, mainly due to corruption.”” The development of a true national
highway system spurs economic growth, as was the case in the U.S. in the 1950s. Yet
Russia still has yet to develop such a system. The largest country in the world, Russia has
fewer miles of paved highway than its minute neighbor Finland.

The healthcare system is even more problematic than the corroding roadways. Over the
past ten years, the average male life expectancy has plummeted ten years, due much to
alcohol abuse and the prevalence of smoking.”® This has pushed an already stressed
healthcare system beyond its capacity, and as a result, Russians are dying out faster than
they are being born. The country’s negative growth rates have led demographers to
predict that Russia’s population will decline by one-third in the next fifty years. These
fears may be overstated — the population has dropped only three percent over the past
seventeen years.’® But the economic costs have been enormous regardless. Putin more
than doubled spending on healthcare, but it has had little effect — Russia achieves the
same performance as countries that spend 30-40% as much on health, relative to their
GDP.* Once again, the gross inefficiency of the Russian healthcare system has its roots
in corruption. Experts at the Russian Academy of Sciences estimate that up to 35 percent
of money spent on health care consists of under-the-table payments.81 Russia’s
supposedly free healthcare system underpays doctors, while simultaneously fostering
corruption and preventing poor patients from obtaining treatment. Low birthrates have

> Russia Economic Report No. 15, Chapter 11, World Bank, November 2007, available at
<http://siteresources.worldbank.org/INTRUSSIANFEDERATION/Resources/rerl5 En.ver.pdf>
"6 “Composition of GDP and R&D/GDP for selected countries,” (table) National Science Board,
Science and Engineering Indicators 2008, available at <http://www.nsf.gov/statistics/
seind08/start.nhtm>

" Boris Nemtsov and Vladimir Milov, “Putin: The Bottom Line,” March 31, 2008

"8 Female life expectancy has done much better, mainly because alcohol abuse is less prevalent
amongst women.

® Aslund, p. 303

8 patricio Marquez, “Public Spending in Russia for Health Care: Issues and Options,” World
Bank Report, August 2008.

81 From the Open Health Institute, quoted in Maria Danilova, “Despite Oil Wealth, Russia Faces
Huge Health Care Problems,” International Herald Tribune, June 28, 2007


http://siteresources.worldbank.org/INTRUSSIANFEDERATION/Resources/rer15_

little to do with Russia’s “‘demographic crisis.” Instead, any expert would testify, the
failing healthcare system has lead to unusually high death rates.

The Russian Economy Today

In the fall of 2008, the Russian economy was struck by twin shocks — a stock market
crash and plummeting price of oil. Between the beginning of August and the end of
September, the RTS Index lost over two thirds of its value. How much of the blame for
this falls on Putin and how much on events beyond Russia’s borders?

Although still some source of ambivalence, the current financial crisis indubitably has its
roots in the US. The experts almost unanimously point to the sub-prime loan disaster that
started in the US but ultimately generated a global credit crunch in late summer 2008. Yet
Putin’s actions failed to protect Russia from a predictable market “‘correction’ and
exacerbated the eventual downturn. The Kremlin ignored ominous warning signs of a
discrepancy between the stock market and real investment. While the RTS and MICES
both climbed rapidly over the past eight years, real investment has lagged far behind. As
a percentage of GDP, gross fixed investment was stagnant at around 18% from 2000 to
2005, and actually even decreased in the past three years. Once again, Russia’s
supposedly ‘normal’ performance lags far behind the other ex-Soviet Republics;
successful economic transitions like those in Estonia and Latvia have been accomplished
only with investment ratios around 35% of GDP.# Russia’s stock markets became a
bubble that would inevitably and violently burst.

However, instead of trying to protect the bonanza of foreign capital that had accumulated
in Russia by the summer of 2008, the Kremlin continued to take politically aggressive
actions. Thus, Russian economic policy scared investors away; after the dismantlement of
Yukos, investors have been understandably skittish of any government interference. In
2007, Moscow’s attempts to pressure TNK-BP to sell its stake in Sakhalin to Gazprom
caused the company’s stock to plummet. On July 24, 2008, metallurgical giant Mechel’s
stock plunged almost 38 percent after Putin made derisive comments about its executive.
Moscow must have known that the Georgian War would drive foreign investors out of
Russia. Sure enough, over $16 billion in foreign capital fled Russia in the week after
August 8. Russia would have suffered as America’s financial crisis spread across the
globe in September, but the Kremlin’s actions undoubtedly accentuated the downturn to
come.

Yet, despite all of the Kremlin’s missteps, Russia looks relatively well positioned to
weather the crisis. Russians consider the stock market fare more speculative than most
Americans, so fewer middle or lower-class Russians will be deeply affected. As Prime
Minister, Putin has moved swiftly to bail out Russian banks, pouring money from the
Stabilization Fund. On top of the Stabilization Fund, over $600 billion in foreign
currency reserves give Putin significant flexibility to protect Russian businesses.

8 UN Economic Commission for Europe 2007, Aslund, p. 256, fig. 7.4



Paradoxically, the financial crisis and plummeting oil prices can serve as a catalyst for
long-term growth, much the same way the 1998 meltdown fostered a decade of growth.
As detailed above, Russia’s economic growth has stemmed mainly from liberal reforms —
which are only politically plausible when oil prices are low. Russia now has the
opportunity to make much needed reforms, and can replace the emphasis on personal
enrichment (bureaucrat-oligarchs) with institution building. Only when institutions are
sufficiently developed to restrain corruption can key facets of a successful economy like
small business growth, infrastructure development, and healthcare reform be achieved.

Unfortunately, it looks like Putin is using the financial crisis to deepen government
interference in the economy, rather than reduce it. “A huge redistribution of property is
taking place due to the crisis,” writes Nikolai Petrov, “as the political elites in the
Kremlin are sure now that they've been right all along about the need for greater state
control.”® If this is the case, Moscow is squandering a much-needed opportunity to get
Russia’s economy back on track.

Hopes for Democracy?

The election of Dmitri Medvedev in February 2008 confirmed the essentially uncompetitive
nature of national politics in today’s Russia. Medvedev’s two and half years as Deputy Prime
Minister, and his two terms as the chairman of Gazprom, demonstrated his loyalty to Putin—
but little ability as a national leader or electoral campaigner. Regardless, Putin’s public
endorsement of Medvedev on December 10, 2007 caused Medvedev’s approval ratings to
shoot from 24% to 70%, and ended any real debate about who would be Russia’s next
President.®

Medvedev refused to debate his opponents and ran a campaign that averted discussion of
Russia’s most important issues, but he nevertheless dominated state-controlled media
coverage. Between December 10 and February 26, there were 1,832 references to Medvedev
on national television, while the other three candidates combined accounted for only 1270.
NTYV allotted Medvedev 17.3 time the airtime given to all other candidates, while TV Center
and Channel One’s ratios were 5.5 and 1.8, respectively. Only Ren-TV’s coverage was
anything resembling equitable. When an opposition campaign filed a case demanding equal
airtime on Channel One and Rossia, it was thrown out by a Moscow court that claimed the
mere fagé that all candidates had appeared on television meant they were receiving equal
access.

Only three rivals were allowed on the ballot: Communist candidate Gennady Zyuganov, LDP
candidate and Vladimir Zhirinovsky, and Democratic Party Andrei Bogdanov. Both

8 Quoted in Fred Weit, “Crisis Spares Russia's Average Joe,” Christian Science Monitor,
October 21, 2008

8 «Dmitry Medvedev: Putin's Successor,” Deutsche Welle, May 7, 2008 available at
<http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3162246,00.htmI>

% Nabi Abdullaev, “Medvedev Slammed for Airtime Monopoly,” St. Petersburg Times, February
29, 2008



Zyuganov and Zhirinovsky — who were once fierce Kremlin opponents - rarely speak out
against Kremlin policy nowadays. Indeed, when they did find themselves in the spotlight,
their reactionary platforms (Zyuganov called for a return to Soviet-era policy while
Zhirinovsky called for an ultra-national xenophobic anti-immigrant campaign) made
Medvedev’s appear progressive. Bogdanov, a little known figure who had previously worked
as a public relations advisor to United Russia, was rumored to have been asked to run by the
Kremlin to foster the appearance of pluralism.®®

All politicians with platforms critical of Putin’s policies found themselves barred from
running. Garry Kasparov, an outspoken critic of Putin’s and a leader of the loose political
coalition ‘Other Russia’, was forced to end his candidacy after he found himself unable to
rent a meeting hall for a required “initiative group” meeting. It appears the Kremlin had
instructed landlords and property owners not to rent Kasparov the space. Mikhail Kasyanov,
former prime minister and Putin critic, was forced to end his candidacy after the Central
Election Commission declared too many of signatures he had collected for his electoral
petition invalid.

Perhaps most amazingly, even public assembly was no longer tolerated. Other Russia
attempted to organize public meetings in Moscow in July 2007. Before the conference
convened, Russian authorities attempted to deter those invited from attending, resorting
to forced detentions and false criminal charges. The meetings themselves were later
disrupted by the presence of thousands of police officers, special forces, and pro-Putin
youth groups like Nashi and Molodaya Gvardia. Hundreds of demonstrators were
arrested.®” When Other Russia tried to hold a march in Moscow in November, Garry
Kasparov found himself arrested and imprisoned for five days. Repression this horridly
overt has not occurred in Russia in at least twenty years.

Accordingly, Medvedev won in a landslide and garnered 70.3% of the vote — a total
reminiscent of Soviet-era elections. The Kremlin showed its ability to generate a groundswell
of support for its chosen candidate through blanket media coverage, as well as its willingness
to keep genuine opposition politicians off the ballot by any means necessary. Worse yet, it
has assembled all the tools necessary now to prevent competition from interfering with future
elections.

The Prospects for Pluralism

The ease with which Medvedev won the 2008 Presidential election, and the apparent
satisfaction of the Russian people with the election’s result, does not bode well for a return to
pluralism. The high level of popular support the ruling elite enjoys makes the possibility for a
reforming grassroots demand for democratic extremely unlikely. Furthermore, the constraints
placed on opposition politicians inhibit them from having the national reach necessary to gain
representation in today’s government. If Russia is to move towards political pluralism in the

8 Tony Halpin, “Q&A: Russia’s Presidential Election,” Sunday Times, February 29, 2008,
available at <http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article3460483.ece>
8 David Remnick, “The Tsar’s Opponent,” New Yorker, October 1, 2007


http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article3460483.ece

near future, it will be because of a fracture amongst the ruling elite, rather than the arrival of
new and independent political parties.

It remains possible that President Medvedev will find himself unable to uphold the facade of
‘imagined democracy’ that Putin so carefully cultivated.®® Medvedev lacks certain key tools
Putin possessed, primarily the strong connections to the security services that allowed Putin
to intimidate (and financially entice) politicians like Zhirinovsky into the following the
Kremlin line. If the economic crisis continues to worsen, politicians with their own party
structures may start to abandon the Kremlin bandwagon. If oil prices remain low and
recession provokes unrest amongst middle and lower-class Russians, Zhirinovsky could
mobilize the existing machinery of the LDP to criticize Kremlin policy. Yet public opinion
would need to undergo a dramatic shift before the subversion of such criticism would
outweigh the benefits of Kremlin support.

Medvedev’s “war on corruption,” although somewhat admirable, also has the potential to
undermine support for his policies, and could even cause elite dissension. Should Medvedev
go too far in his efforts to clean up shady profit-seeking through Kremlin connections, he is
likely to offend bureaucrat-oligarchs already wary of his power. However, his efforts to make
official earnings more transparent remain half-hearted, and have done little more than
encourage prominent politicians to transfer their assets to family members’ accounts.®

Medvedev’s background as a lawyer and technocrat sets him apart from the bulk of those
occupying top positions in the government, the majority of whom have a background in the
security services and are keen to protect the profits they accumulated under Putin’s
administration. The leaders of the *power ministries’— the FSB, Ministry of the Interior
(MVD), and Ministry of Defense — all continue to be occupied by Putin loyalists with little
personal connection to Medvedev.*The continued presence of Putin loyalists within
Medvedev’s administration belies the fact that Putin still controls the real reigns of power. As
long he continues to do so, scenarios of elite fracture remain unlikely. Since assuming the
post of Prime Minister on May 8, 2008, Putin has continued to be as visible a figure as
President Medvedev. Immediately after Medvedev’s inauguration, some analysts argued that
Medvedev might turn out to be less pliant that Putin expected.” Kremlin elites have long
tried to pick pliable successors, only to watch them consolidate power against the anointing

% Lilia Shevtsova, Russia: Lost in Transition (Washington D.C.: Carnegie Endowment for
International Peace, 2005), p. 49.

% For a critical review of Medvedev’s counter-corruption efforts, see, Georgy Satarov, “Throw
Anti-Graft Plan in the Trash Heap,” Moscow Times, October 15, 2008.

% The Ministers of Defense, the MVD, and the FSB are Anatoly Serdyukov, Rashid Nurgaliyev,
and Alexander Bortnikov, respectively. Serdyukov and Nurgaliyev were appointed under Putin,
and Bortnikov, while appointed by Medvedev, spent over two decades serving in the St.
Petersburg security forces apparatus, much of it alongside Putin. However, some speculate he is
one of the few Medvedev loyalists in the ruling circle; see Simon Saradzhyan, “FSB Shuffle Seen
Helping Medvedev,” Moscow Times, May 13, 2008.

%8 Amy Knight, “The Truth About Putin and Medvedev,” New York Review of Books, Volume 55,
Number 8 - May 15, 2008


http://www.nybooks.com/contents/20080515

clique; such was the case with Putin, and similar conclusions can be drawn about leaders
including Gorbachev and even Khrushchev.

Yet Medvedev has showed few signs of veering much from the Putin way. On the contrary,
two events indicate the real decision-making power still lies with Putin, and it will likely
remain in his possession for years to come. First, in August 2008, the war with Georgia
grabbed international headlines and took Russian foreign policy into waters untested since
the height of the Cold War. At this critical moment, Putin quite clearly remained Russia’s
wartime leader. While Medevedev displayed rhetorical restraint, remarking, “We simply
want respect for our state, for our people, for our values,” Putin traveled to North Ossetia,
near the front lines, to rally support for the troops and speak out publicly against what he
termed Georgian war crimes. His statements stood out in stark contrast to Medvedev’s. When
asked if he thought Russia had overreacted to Georgian provocation, Putin responded with
characteristic colorfulness, “In this situation were we supposed to just wipe away bloody snot
and hang our heads?...When tanks, multiple rocket launchers and heavy artillery are used
against us, are we supposed to fire with sling shots?”%* His hard-line attitude against Georgia
played well with Russian audiences, and confirmed that the most important policy decisions
remain Putin’s prerogative.*

A second time that Putin’s continued prominence in the near future was outlined was on
November 5, 2008, when Medvedev gave his first State-of-the-Nation address. In it,
Medvedev indicated little ambition to consolidate his own power, and instead called for a
lengthening of Presidential terms from four years to six — a change that would not apply to
his own Presidency. The lengthening of Presidential terms would, however, greatly benefit
Putin, who is widely believed to be loaning his office to Medvedev for only a brief interlude.
Many analysts speculated that the lengthening of Presidential terms was Putin’s brainchild,
but that he had Medvedev propose it to keep his own hands clean. Others wondered whether
Medvecgifv would resign and call for pre-term elections, where Putin would be a shoe-in
choice.

The story of Vladimir Putin’s rule is not yet over, and we can surmise he will be reassuming
the Presidency by 2012 at the latest. It appears that Putin’s system of over-managed
democracy may be around for a long-time to come.

%2 Owen Matthews, “A Respectable Russia,” Newsweek, August 23, 2008

% For more on the Russian role in provoking the conflict, see George Friedman, “Georgia and the
Balance of Power,” New York Review of Books, Volume 55, Number 14 ( September 25, 2008)

% Ellen Barry, “Medvedev Speech Sparks Rumor of Putin’s Return,” New York Times, November
6, 2008


http://www.nybooks.com/contents/20080925

	No 113 cover.pdf
	CDDRL   WORKING PAPERS 
	Number 113
	May 2009
	Over-Managed Democracy: Evaluating Vladimir Putin’s Presidency
	CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flora Hewlett Foundation in October in 2002 as part of the Stanford Institute for International Studies at Stanford University. The Center supports analytic studies, policy relevant research, training and outreach activities to assist developing countries in the design and implementation of policies to foster growth, democracy, and the rule of law.



