
 

CDDRL  
WORKING PAPERS 

How to 
Subvert 
Democracy:
Montesinos 
in Peru 

 
 
 
 

John McMillian 
Pablos Zoido 

 
 
 
 
 

Center on Democracy, Development, and The Rule of Law 
Stanford Institute on International Studies 
 

 
Number 3 
11 August 2004  
 
 

This working paper was produced as part of CDDRL’s ongoing programming on economic and political 
development in transitional states. The paper was originally presented at The Bottom Billion Workshop 
sponsored jointly by CDDRL and the Center for the Study of African Economies, Department of Economics, 
University of Oxford, UK, June 27-29, 2004. The full program from this conference and additional working 
papers from it appear on CDDRL’s website: http://cddrl.stanford.edu. 

 

http://cddrl.stanford.edu/


 

 

 
Center on Democracy, Development, 
and The Rule of Law 
Stanford Institute of International Studies 
Stanford University 
Encina Hall 
Stanford, CA 94305 
Phone: 650-724-7197 
Fax: 650-724-2996 
http://cddrl.stanford.edu/
 
 
 
 
 
 
About the Center on Democracy, Development and the Rule of Law (CDDRL) 
 
CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flora Hewlett Foundation in October in 2002 as part of 
the Stanford Institute for International Studies at Stanford University. The Center supports analytic studies, policy 
relevant research, training and outreach activities to assist developing countries in the design and implementation of 
policies to foster growth, democracy, and the rule of law. 
 
 
 
 
 
About the Author 
 
John McMillan is coordinator of the Program on Economic Performance at CDDRL; the Jonathan B. Lovelace 
Professor of Economics; and a senior fellow at the Stanford Institute for Economic Policy Research. His research 
focuses on economic reform, mechanism design, cross-country comparisons of market institutions, and 
entrepreneurship in developing and transition economies. Professor McMillan is on the editorial board of several 
academic journals, including the Journal of Economic Literature; Contemporary Economic Policy; the Journal of 
the Japanese and International Economies; Contemporary Economic Policy; and Risk, Decision and Policy. 
 
 

http://cddrl.stanford.edu/


 
 
How to Subvert Democracy:  Montesinos in Peru 

 
John McMillan and Pablo Zoido 
 
 
 
 
 
John McMillan is Jonathan B. Lovelace Professor of Economics and Pablo Zoido is a 
Ph.D. student in Political Economics, both in the Graduate School of Business, Stanford 
University, Stanford, California. Their e-mail addresses are 
<mcmillan_john@gsb.stanford.edu> and <pzoido@stanford.edu>.    

 
 
 

 
 
Abstract:  Which of the democratic checks and balances—opposition parties, the 
judiciary, a free press—is the most forceful?  Peru has the full set of democratic 
institutions.  In the 1990s, the secret-police chief Montesinos systematically undermined 
them all with bribes.  We quantify the checks using the bribe prices.  Montesinos paid a 
television-channel owner about 100 times what he paid a judge or a politician.  One 
single television channel’s bribe was five times larger than the total of the opposition 
politicians’ bribes.  By revealed preference, the strongest check on the government’s 
power was the news media. 
 
JEL codes:  P160, K100, L820 

mailto:mcmillan_john@gsb.stanford.edu
mailto:pzoido@stanford.edu


 

Peru has in place the full set of democratic mechanisms:  a constitution, 

opposition parties, regular elections, a presidential term limit, safeguards for the 

independence of the judiciary, and a free press.  In the 1990s, Peru was run, in the name 

of President Alberto Fujimori, by its secret-police chief, Vladimiro Montesinos Torres.  

In the course of exercising power, Montesinos methodically bribed judges, politicians, 

and the news media.   

Montesinos kept meticulous records of his transactions.  He required those he 

bribed to sign contracts detailing their obligations to him.  He demanded written receipts 

for the bribes.  Strikingly, he had his illicit negotiations videotaped.     

In what follows we use Montesinos’s bribe receipts and videotapes to study the 

breakdown of checks and balances.  Montesinos and Fujimori maintained the façade of 

democracy—the citizens voted, judges decided, the media reported—but they drained its 

substance.  We discuss how they went about undermining democracy:  the negotiation 

and enforcement of the secret deals, the workings of covert authoritarianism.   

Of the checks and balances that underpin democracy, which is the most forceful?  

We use the bribe prices to quantify the checks and balances.  The size of the bribes 

indicates how much Montesinos was willing to pay to buy off those who could have 

checked his power.  The typical bribe paid to a television-channel owner was about a 

hundred times larger than that paid to a politician, which was somewhat larger than that 

paid to a judge.  One single television channel’s bribe was five times larger than the total 

of the opposition politicians’ bribes.  The strongest of the checks and balances, by 

Montesinos’s revealed preference, was television. 

 “The accumulation of all powers, legislative, executive, and judiciary, in the same 

hands,” said James Madison, “may justly be pronounced the very definition of tyranny” 

(Hamilton et al., 1961, p. 301).  The Fujimori regime, by stealth, accumulated all of these 

powers, plus power over the news media.  Understanding how democratic institutions can 

be subverted—where the weak points are and how the parts of the system interact with 

each other—might be useful in designing governance systems elsewhere that are less 

corruptible.  Montesinos’s bribes reveal which of the checks is the hardest to undermine.   

 

 2



Lies and Videotape   

 

In 1990, Fujimori, a political novice, was elected president of Peru, a country in 

turmoil.  Economic mismanagement had brought hyperinflation and negative growth.  An 

insurgency driven by the Shining Path, a murderous band of Maoist guerillas, would by 

its end bring 69,000 deaths.1   

Fujimori appointed Montesinos his advisor and head of the Servicio de 

Intelligencia Nacional (the national intelligence service, with the apt acronym SIN).  

Montesinos had had a checkered career.  Starting out as an army officer, he had been 

dishonorably discharged on charges of selling secret documents to the United States; then 

in the 1980s he had been a lawyer for Colombian drug dealers.  He made good use of the 

connections he had forged in his time in the military, obtaining his influence by serving 

as a bridge between a weak military and a weak president, says Peruvian political analyst 

Umberto Jara (2003, p. 38).  He was “the nexus capable of uniting two weaknesses:  an 

army that had lost its prestige because of subversion and human rights violations, and a 

political unknown, absolutely solitary, without a political organization or a social base.”   

Montesinos used to boast that he could manipulate the president, reportedly 

describing Fujimori as “completely malleable:  he does nothing at all without my 

knowing it.”  After the regime fell, Fujimori claimed, implausibly, not to have known 

what Montesinos had been doing in his name.  “He provided me with information, 

intelligence.  Nobody imagined that, behind the scenes, he was working for himself.”  A 

secret US intelligence document, since declassified, reveals that, as early as the first year 

of Fujimori’s presidency, retired Peruvian army generals had warned US intelligence 

officers about what they called the “extraordinary” situation that “the intelligence 

apparatus is in effect running the state.”2  

The Fujimori government claimed two major successes:  ending the terrorist 

insurrection and sparking economic growth.  The Shining Path leader, Abimael Guzmán, 

                                                           
1   According to the 2003 report of the Truth and Reconciliation Commission (Juan Forero, “Peru Report 
Says 69,000 Died in 20 Years of Rebel War,” New York Times, 8/29/03, p. A3).  For an overview of Peru in 
the 1990s, see McClintock and Vallas (2003). 
2  The Montesinos quote is from Bowen and Holligan (2003, p. 127), and the Fujimori quote is from David 
Pilling, “Peru’s Premier Suspect,” Financial Times, 5/01/04.  The US intelligence report is at 
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB37/01-01.htm. 

 3



was captured in 1992, and then thousands of his followers.  Economic reforms, with 

deregulation and privatization, brought an influx of foreign investment.  An anti-inflation 

program brought inflation down from over 7,000 percent in 1990 to 10 percent in 1995 

(Marcus-Delgado and Tanaka, 2001).  As a result, whereas from 1981 to 1990 annual 

growth had averaged –1.2 percent, from 1991 to 2000 it averaged 4.0 percent.   

With its antiterrorist and free-market stances, the Fujimori administration won the 

support of the United States.  The CIA viewed Montesinos as an ally, reportedly paying 

him millions of dollars between 1990 and 2000 for his help, supposedly, in the war on 

drugs.  The Lima CIA station chief, in a 1998 letter to Montesinos, expressed 

“admiration” for his “leadership, dedication, and professionalism”—despite evidence that 

he was actually running drugs in collaboration with the Colombian cartels.3   

“Fujimori was very popular,” noted Mario Vargas Llosa, the novelist who had 

been the losing candidate for president in 1990.  “Though dirty things were going on—

torture, killings and corruption—his image was of a strongman who would defend people 

against the terrorists.”4  In 1992, Fujimori mounted a coup against his own government 

(autogolpe).  After closing the Congress and suspending the constitution, he decreed laws 

specifying harsh sentences for terrorists, trying some of them in secret courts with the 

judges hooded to protect them from reprisals.  Democracy returned, at least superficially, 

with an election in 1995, which Fujimori won.  In May 2000, Fujimori won re-election to 

a third term.  In order to run, he had to persuade the Congress to override the term limit 

specified in the constitution.  The election was widely regarded as rigged. 

Just three and a half months later, the government fell.  The end came when one 

of Montesinos’s videotapes was broadcast on television.  Montesinos was seen paying 

opposition congressman Alberto Kouri US$15,000 to switch sides and support the 

president.  Other videotapes subsequently were broadcast, becoming Peru’s own 

distinctive form of reality television.  The tapes, which came to be called the vladivideos, 

revealed the breadth of Vladimiro Montesinos’s reach.  They showed him, for example, 
                                                           
3  The letter is quoted in Bowen and Holligan (2003, p. 198).  On the SIN-CIA connection, see McClintock 
and Vallas (2003, pp. 57, 120); Karen DeYoung, “‘The Doctor’ Divided U.S. Officials,” Washington Post, 
9/22/00, p. A1; Kevin G. Hall, “CIA Paid Millions to Montesinos,” Miami Herald, August 31, 2001; Angel 
Paez, “CIA Gave at Least $10 Million to Peru’s Ex-Spymaster Montesinos,” Center for Public Integrity, 
http://www.publici.org/dtaweb/report.asp?ReportID=118&L1=10&L2=70&L3=15&L4=0&L5=0&State=
&Year=2001.   
4  Maya Jaggi, “Fiction and Hyper-Reality,” Guardian, 3/16/02.   

 4

http://www.publici.org/dtaweb/report.asp?ReportID=118&L1=10&L2=70&L3=15&L4=0&L5=0&State=&Year=2001
http://www.publici.org/dtaweb/report.asp?ReportID=118&L1=10&L2=70&L3=15&L4=0&L5=0&State=&Year=2001


offering Alipio Montes de Oca, a Supreme Court Justice, the presidency of the National 

Elections Board plus an extra $10,000 monthly salary, medical care, and personal 

security; bribing Ernesto Gamarra, a member of a congressional committee investigating 

Montesinos’s sources of money, to direct the investigation away from Montesinos; and 

assuring the owner of Lucchetti, a Chilean pasta company, of a favorable judgment in a 

legal dispute over the construction of a factory.     

Fujimori fled to Japan, from where he resigned the presidency by fax.  He was 

indicted on charges not only of corruption but also murder, kidnapping, and narcotics 

trafficking, though Japan, having granted him asylum, rejected Peru’s extradition 

requests.  Montesinos was arrested in Venezuela and returned to Peru, where he was tried 

and found guilty of “usurpation of authority” during his government service, and faced 

more than fifty additional charges, including influencing judges, overseeing Peru’s drugs 

trade, and running death squads.  Some 1,600 Peruvians faced criminal charges from 

having been in the Montesinos network. 

 

Documenting Corruption  

 

Montesinos time and again proclaimed himself a patriot. The videos show him 

declaring he was driven to “bring peace back to the country” by ending terrorism and 

drug trafficking.  “Here we work for the national interest,” he told a television executive.  

“I get nothing out of this; on the contrary, only hate, passions, intrigues, and resentment.  

I do it because of my vocation of service to the nation.”5  After he was arrested, Peruvian 

investigators traced over $200 million in his overseas bank accounts.  His patriotism, 

evidently, did not preclude enrichment. 

 The Lima prosecutor’s office now estimates that the Fujimori government 

appropriated about $600 million from Peru.  That sum places Fujimori sixth in a rogues’ 

gallery of head-of-state embezzlers, behind Indonesia’s Suharto, the Philippines’ Marcos, 

Zaire’s Mobutu, Nigeria’s Abacha, and Serbia’s Milosovic (Transparency International, 

2004, p. 13).  Our focus is not on the corrupt money-raising, however, but the reverse, 

                                                           
5  Videos 1347-48, February 26, 1999 (Jochamowitz 2002, p. 45). 

 5



Montesinos as corrupter.  Montesinos exploited others’ avarice to evade the democratic 

constraints.  Bribery was a means of control, a method for exercising power. 

While it may seem peculiar that Montesinos videotaped his bribery, there is logic 

to it.  The tapes were his proof of the others’ complicity.  He made sure the videos 

recorded the bribe-takers accepting his cash.  (See Figure 1.)  One shows him pulling 

wads of bills from a plastic bag and putting them into a briefcase.  Another shows him 

counting the money:  “And now comes the good stuff.  One, two, three, four, five, six.”  

His counterpart said, “Here there is a million.  Better this other little briefcase, no?” He 

replied, “Which one?  No, no, this one is great because you can close it … You can keep 

it as a gift.  Look:  one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten, a million.  One, 

two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten, two million.”  Montesinos told some 

people he was taping their meetings.  On one occasion he said, “It is already filmed.”  On 

another, his interlocutor asked, “Do you have that recorded?” and he responded in the 

affirmative.6  The tapes gave him a threat he could use against anyone who might turn 

against him, though he could use this threat only if all collapsed.  Also, the tapes gave 

him the power to destroy the president, so Fujimori could not fire him.  

An additional, more mundane reason for taping the meetings, probably, was 

record-keeping.  Dealing with more than 1,600 people, Montesinos needed ways of 

keeping track of who had been paid and what actions had been promised.  Bribe receipts, 

secret contracts, and audiotapes served as records in addition to the videotapes.  

 Our data consist of a price list:  the amounts Montesinos paid to bribe judges, 

politicians, and the news media.  It is rare to get data on bribery.  We were able to collect 

the data thanks to Montesinos’s documentation.  Transcripts of some of the videotapes 

and audiotapes, covering 66 of Montesinos’s meetings, are on the Congress’s website.7  

From a Peruvian journalist we obtained some of Montesinos’s bribe receipts, such as 

those in Figure 2.  The political and judicial processes against Montesinos and Fujimori 

have yielded further data.  Congress formed several investigative commissions, which 

held open hearings and produced extensive reports.  Montesinos himself participated in 

some of these hearings.  The prosecutors induced some Montesinos subordinates to 

                                                           
6 The quotes are from Video 1349-50, February 26, 1999; Video 1780, undated (also in Jochamowitz 2002, 
pp. 13, 24); Video 866, January 15, 1998 (Jochamowitz, 2002, p. 46); and Video 1312, January 12, 1998.   
7 Congress website:  http://200.37.159.14/SICR/diariodebates/audiovideos.NSF/indice.   

 6

http://200.37.159.14/SICR/diariodebates/audiovideos.NSF/indice


betray their former boss in exchange for reduced sentences, and their revelations are in 

the congressional reports.  Also, some close collaborators of Montesinos have published 

their own accounts of their experiences (Bresani 2003; Bustamante 2003).  Since data 

coming from the participants’ testimony are open to question, wherever possible we used 

multiple sources for such data.  Investigative journalists have uncovered a great deal of 

information, presented in richly detailed articles in newspapers like La República and in 

books such as Bowen and Holligan (2003).  As a check on the published sources, we 

interviewed some Fujimori-era officials, a former SIN agent, a member of Congress, 

some Peruvian journalists and academics, and the two chief prosecutors at the trials of 

Montesinos and his cronies.  Our information, then, comes from a range of sources:  

congressional reports, insiders’ testimony, journalists’ writings, our interviews, bribe 

receipts, and the vladivideos themselves.   

How many vladivideos were made remains a mystery.  Initial reports suggested 

there were about 2,000.  From jail, Montesinos claimed, probably untruthfully, to have 

more than 30,000.  Many Peruvians believe that when Fujimori fled he took several 

hundred.  A room in Peru’s Congress houses more than 1,600, only a fraction of which 

have been made public.  It is impossible to obtain a complete picture of what went on 

inside the SIN, but much has emerged as more videos have become available and the 

judicial process has advanced.   

Our data cover events in the final three years of the Fujimori regime, 1998 to 

2000, when Montesinos’s main goal was to get Fujimori reelected for a third term.   

 

Doing Secret Deals  
 

 Montesinos ran a massive covert operation.  Thousands of transactions had to be 

carried out in secrecy.  How did he manage such a complex organization? 

“The addiction to information is like the addiction to drugs,” Montesinos 

declared.  “We live on information.  I need information.”  He needed it to identify 

opportunities and to ensure deals were kept.  He tapped the telephones of both enemies 

and allies.  On a wall of his SIN office, 25 television screens showed scenes beamed live 

 7



from hidden cameras in the presidential palace, the Congress, the courts, downtown 

Lima, and the airport.8   

Although Montesinos sometimes required those he bribed to sign a contract 

having the form of a legal document, as we will discuss, his contracting was probably not 

enforceable by the courts.  Peru’s civil code decrees invalid any contract that goes against 

laws that support the public interest, and bribery is presumably against the public interest.  

Moreover, Peru’s criminal code bars asociación ilícita para delinquir, or illicit 

association to commit an offense.  (It was under this clause that, after the Fujimori regime 

fell, some of those who took bribes from Montesinos were prosecuted.)  Lacking legal 

status, Montesinos’s contracts had to be self-enforcing.  How did he structure his deals so 

as to create incentives for his respondents to live up to them? 

His position as secret-police chief endowed Montesinos with some enforcement 

muscle.  However, he maintained he tried to avoid using violence, as he considered it too 

costly.  For instance, rejecting a subordinate’s suggestion to use death threats against 

television owner Baruch Ivcher, he said, “Remember why Pinochet had his problems.  

We will not be so clumsy.  And, besides, what’s the purpose of ordering the death of 

anybody?  This is madness.”9  Montesinos ran death squads, so this should be taken with 

a grain of salt.  But the death squads targeted mostly peasants and students, and perhaps 

he calculated that using violence against prominent people could backfire.  If he 

threatened someone, others might become reluctant to transact with him.  He had other 

methods for enforcing agreements.     

Montesinos used the shadow of the future to create incentives for those he bribed.  

He commonly arranged his payments in monthly installments, under which defection was 

less likely than with a large one-shot payment.  The contracts he had television-channel 

owners sign stipulated that payments were to be made monthly and were to be backed by 

a letter of credit.  As another example, he told a public official to whom he had given a 

job, “Apart from the salary, that is ten or fifteen thousand soles, I am going to give you 

                                                           
8 The quotes are from Videos 872-73, January 26, 1998, and Videos 1347-48, February 26, 1999 
(Jochamowitz 2002, p. 5).  On the television screens:  Bowen and Holligan (2003, p. 266). 
9 Audio CD 1289, 129A-B, December 31,1998 (Jochamowitz, 2002, p. 45). 

 8



$10,000 monthly . . . You come here every month, I give you a little envelope and that’s 

it.  And then you do not have the economic problem.”10       

Given the strength of Montesinos’s bargaining position, it might have been 

expected that he would make take-it-or-leave-it demands to squeeze out all the surplus, 

but he did not.  The videotapes show him haggling with the bribe-takers.  An example is 

his description to a crony of a negotiation with a congressman.  “I said five.  No, he said, 

I can’t do anything with five, I spend it in a week.  Twenty he wants monthly.  Now, I am 

not going to quibble, good, twenty then.”11  Montesinos left some surplus with the bribe-

takers, perhaps so they would have an incentive to go on dealing with him.     

The need for enforcement mechanisms was mitigated by one general feature of all 

corrupt deals.  The very fact that an illicit deal has been done makes both parties 

dependent on each other, for either could denounce the other (Lamsdorff, 2002).  

Speaking of an opposition congressman, Montesinos said, “He is one of us, brother, he is 

committed.”  Referring to a member of the National Elections Board, he affirmed: “yes, 

he is with us… He has risked it a thousand times for us, a thousand and one.”12   

Montesinos tried to pre-empt defection by cultivating camaraderie.  “The 

important thing, brother, is that . . . we support each other,” he told a television executive 

he was bribing.  Such assertions recur in the vladivideos.  “When one works in a team, 

one does not work for oneself.”  Something finer than self-interest united them, he liked 

to say.  “How do friends help friends? . . . They do not say:  hey, I give you this, so you 

do this.”  Again:  “Because you are my kind, there is a chemistry of friendship.”  We can 

only guess what the others must have made of such avowals from this ruthless man.  

Some of them replied in kind, though.  “I am absolutely honest with you.  My 

commitment is not of a monetary character but of friendship,” said a newspaper executive 

whom Montesinos paid $1 million.13 

 

 

                                                           
10 Videos 888-89, May 3, 1998 (Jochamowitz, 2002, p. 192). 
11  Audio B-139 A-4, undated (Jochamowitz 2002, p. 163). 
12  Audio 352-A, undated, and Audio 1196, August 14, 1998.   
13  The Montesinos quotes are from Video 1783, November 10, 1999; Video 1323-6, November 23, 1998; 
Video 1492,  April 21, 1999; and Videos 1291-92,  January 5, 1999 (Jochamowitz, 2002, pp. 27, 47, 153).  
The final quote was said by Eduardo Calmell, director of Expreso, on Video 1492, April 21, 1999. 

 9



The Wages of SIN 

 

 Montesinos had various sources for his bribe money.  From 1990 to 2000, the SIN 

budget, which was secret and unsupervised by the Congress, increased by more fifty 

times.  By 2000, it was about $1.5 million per month, of which about a quarter went to 

operational costs, salaries, etc., leaving about $1.1 million for Montesinos to spend.  He 

was not required to justify how he spent it.  In addition, he received under-the-table sums 

via the Ministry of the Interior and the military (see Table 1).  By 2000, he was getting 

about $750,000 per month in unrecorded cash from these other government agencies.  

Further, he siphoned money from state contracts.  When he needed more, he requested 

contributions from his accomplices in arms deals and other illegal businesses.  According 

to his bookkeeper, Matilde Pinchi Pinchi, in 2000 money was flowing into the SIN at a 

rate of $8 million to $9 million per month (Bowen and Holligan, 2003, pp. 272-73, 326-

27; Rospigliosi, 2000, p. 201).   

 The bribe prices of politicians are in Table 2.  The politicians’ bribes are mostly 

between $5,000 and $20,000 per month.  A congressman’s official monthly pay, for 

comparison, was about $4,500 plus $4,500 for expenses in 1995 (Pollarolo, 2001.)  One 

outlier is Rodriguez Aguillar, who got $50,000 per month.  According to Montesinos, 

“the conversations with the lady [Rodriguez] were slower, they lasted about three weeks, 

because she is a difficult person and because her husband, who is the mayor of Piura, was 

always counseling her.”  The bribe was higher than usual, it seems, because she 

bargained hard and because two politicians came for the price of one.  In addition to 

monthly payments, Montesinos sometimes made one-time payments of up to $100,000, 

calling them campaign contributions, though since they came from the intelligence 

service they were hardly conventional campaign money.   

 Bribes went not only to opposition congressmen but also to Fujimori’s cabinet.  A 

prominent example is Federico Salas, Fujimori’s last prime minister, who confessed to 

accepting an extra salary from Montesinos of $30,000 per month.  While it may seem odd 

that Fujimori felt a need to pay off his own allies, perhaps this came about because he had 

entered politics without a party and had to build his own.  Peru’s politics were driven less 

by ideology or policy than by distributional issues.   

 10



 The congressmen’s deals were consummated in April and May of 2000, during 

the run-up to the presidential election.  Montesinos made an initial payment immediately 

upon signing, then monthly payments, the signing bonus usually being the same amount 

as the monthly payment.  These congressmen signed three documents:  a receipt for the 

bribe; a letter asking Fujimori to admit him or her into Fujimori’s party, Peru 2000; and, 

on congressional letterhead paper, a compromiso de honor (a promise on one’s honor, a 

gentleman’s agreement), an example of which, in English translation, is shown here.  

Congressman Mario Gonzalez Inga agrees to switch to Fujimori’s party for the duration 

of a congressional term, promising to “directly receive instructions” from Montesinos. 

 

 

________________________________________________________________________ 

Example of a Compromiso de Honor 
 
 The subscriber of this document, Gonzalez Inga, Mario, elected as Congressman 
of the Republic in the recent general elections, with the present document irrevocably 
renounces membership of the political party Peru Posible, in whose list I participated as a 
candidate; and therein I recover my political independence, committing to support the 
political party Peru 2000, which I join for the five years of duration of my congressional 
duties.  I will act in close collaboration with the bearer of this document, from whom I 
will directly receive instructions about these particulars.    
 In faith of which and as an expression of the Commitment of Honor that I 
voluntarily assume as of now, I subscribe in the city of Lima, the twenty-second day of 
April of the year 2000. 

     (Signed) Mario Gonzalez Inga  
 
 

Source:  Informe Final de la Subcomision Investigadora de la Denuncia Constitucional No. 6,  
http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf 
________________________________________________________________________ 

       

 

 Bribes going to judges are in Table 3.  The sums going to judges are more 

uncertain than for politicians and the media, for our data are incomplete.  The numbers in 

the first column of bribe data in Table 3 show aggregates of an unknown number of 

payments, the frequency with which the judges were paid is unclear, though in one case, 

that of Montes de Oca, there is video evidence that he received a $10,000 payment 

 11

http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf


monthly.14  The numbers in the second column of bribe data in Table 3 come from 

receipts such as those in Figure 2.  Our best guess is that the judges’ payments were made 

monthly, as was the case for the politicians and the news-media executives, and that the 

second column of bribe data shows monthly payments.  The judges’ bribes tend to be 

lower than the politicians’.  The bribe price for Supreme Court and Superior Court judges 

is mostly $5,000 to $10,000 per month, two or three times their official salaries.   

 Bribes of the news media are in Table 4.  The director of Expreso, a broadsheet 

newspaper, received $1 million in two payments three weeks apart, ostensibly so he 

could buy a controlling block of the company’s shares.  El Tío, a tabloid newspaper, was 

paid a reported total of $1.5 million over two years (or roughly $60,000 per month), 

under an incentive contract based on content:  $3,000 to $4,000 for a front-page headline, 

$5,000 for a full-page article, $500 for a shorter article.  Other tabloids like El Chato, El 

Chino, La Chuchi, El Mañanero, and El Diario Más, according to Conaghan (2002, p. 

118), received similar deals.   

 Among television channels, one (Channel 7) was state-owned, and Montesinos 

had control over its content.  The five private television broadcasters, Channels 2, 4, 5, 9, 

and 13, and a cable service, CCN, were bought off.  One television channel alone was not 

bribed:  the other cable outlet Channel N.  Its monthly fee put it outside the budget of 

most Peruvians, however, and its subscribers numbered only in the tens of thousands 

(Bowen and Holligan, 2003, pp. 332-37).   

 Channel 4, with the largest viewership, got $1.5 million per month in bribes.   

Channel 2 received $500,000 per month, and Channel 5 a similar sum.  The other two 

channels, with smaller viewerships, received payoffs via share purchases and other 

business deals and judicial favors.   

 The television owners signed written contracts.  In the contract between 

Montesinos and Channel 2, for example, Montesinos purchases full control over news 

broadcasts for a monthly payment of US$500,000.15  The contract has the form of a legal 

document.  Montesinos, who held the sole copy, is not named, but just called “the 

Contractor.”  The contract adds that this “does not however nullify the legal value of this 

                                                           
14   Videos 888 and 889, May 3, 1998 (Jochamowitz. 2002, p. 192). 
15   The full contract in English translation is at http://faculty-
gsb.stanford.edu/mcmillan/personal_page/articles.html.  The original is in La República, 2/24/01. 

 12

http://faculty-gsb.stanford.edu/mcmillan/personal_page/articles.html
http://faculty-gsb.stanford.edu/mcmillan/personal_page/articles.html


document.”  At the start of each month, Montesinos is to pay Channel 2 its half-million 

dollars.  At the same time, the channel is to give him a letter of credit equal to this 

amount, which he will destroy after the channel fulfils its duties.  If he is late with a 

payment he incurs a penalty of 1 percent per day, rising to 5 percent after seven days.  If 

the channel ever fails to act as agreed, Montesinos may resolve the matter without the 

channel “having any right to complain in any way.”  Montesinos’s contractual duties 

include, “To do whatever else is necessary.”  The channel agrees to allow Montesinos to 

review each day’s news programs before they air, and not to broadcast anything about 

presidential or congressional candidates, or any program referring “explicitly or 

implicitly to political issues,” without Montesinos’s written approval.   

 How much did Montesinos pay in total?  The cost of bribing the politicians to get 

a majority in Congress added up to less than $300,000 per month.  The total cost of 

bribing judges (at a guess, because we do not have complete data for judges) was 

$250,000 per month.16  The total cost of bribing the television channels was more than $3 

million per month.  Television was the priciest of the checks by an order of magnitude.  

 

Montesinos’s Control 

 

The videos show Montesinos boasting of his control of the media (and even 

exaggerating the amount he was paying).  “Each channel takes $2 million monthly, but it 

is the only way.  That is why we have won, because we have sacrificed in this way.”  

Talking to some associates about the television owners, he said, “We have made them 

sign on paper and all.  Now we are playing with something very serious.  They are all 

lined up.  Every day at 12:30 pm I have a meeting with them . . . and we plan what is 

going to be aired in the evening news.”  He told one of the television owners that he 

carefully monitored the news broadcasts 24 hours a day.  “I measure the time and I 

monitor the characters and at the end I summarize the day:  how much they devoted to 

this activity, how much to that, how much in favor, how much against.”  He even offered 
                                                           
16  The judges’ total is arrived at as follows.  Adding the monthly totals from the last column of Table 3, we 
get about $100,000.  We lack data for 11 other Supreme Court judges and 15 ordinary judges who 
(according to Bresani, 2003) were bribed.  If we assume the missing Supreme Court judges got the about 
same bribes as those for whom we have data and the ordinary judges got $3,000 a month (probably an 
overestimate), the total rises to about $250,000. 

 13



one of the television channels a team of SIN agents who could work for it as an 

“investigative unit.”17  Montesinos devoted considerable resources to controlling the 

media, his own time and SIN manpower, providing further evidence of how important he 

saw the media to be.  

The cash payments underestimate Montesinos’s bribes, for he channeled extra 

money to the newspapers and television by means of government advertising.  The state 

became Peru’s biggest advertiser, with spending increasing by 52 percent from 1997 to 

1999.  Also, in 1999, the government permitted media outlets with outstanding taxes to 

work off their tax obligations by carrying free advertisements for the government health 

agency.  In addition, companies with which Montesinos had side deals were asked to 

advertise in particular media outlets as a way of supporting Fujimori’s reelection 

(Bresani, 2003; Degregori, 2000; Schmidt, 2001).   

Cash was not all that Montesinos used to sway people.  Favors were common:  

promotions, judicial string-pulling, support in election campaigns, and congressional 

votes (Moreno Ocampo, 2003).  Sometimes what was exchanged was a mere promise of 

undefined future favors.  After agreeing to a request from a television-channel owner, for 

example, Montesinos said, “You give me the difficult tasks.”  His interlocutor replied, 

“But, of course, in return I am at your disposal for anything you like.”    

The television channels received various favors.  Montesinos helped Channel 5 

maneuver a difficult lawsuit by interceding with the judiciary.  To support the owner of 

the cable channel CCN, he arranged the purchase of shares in his company by the 

military police pension fund.  He arranged a complex deal involving Channel 2, Channel 

4, and Peru’s second-largest bank, Wiese Sudameris Bank.  The two channels owed the 

bank about $13 million.  Montesinos persuaded the bank’s managing director to refinance 

their debts.  In return, he resolved a tax problem for the banker.18   

Judges and politicians also got noncash bribes, such as a car or a house.  A judge 

on the National Elections Board, Rómulo Muñoz Arce, negotiated jobs for his wife and 

son as well payment for his daughter’s education in the United States.  Montesinos threw 

                                                           
17 Quotes from Video 1792, November 26, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 17); Audio 1736, September 14, 
1999; Videos 1677-79 August 25, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 49); and Audio B-139, undated. 
18  Audio 896, January 20, 1998, and Video 1790, November 10, 1999.  

 14



in a first-class airfare for her, exclaiming, when the judge remarked on this, “First class?  

Of course I wouldn’t send her coach!”19 

 The military were under Montesinos’s control.  He had charge of promotions, and 

so was able to use promotion as a cashless form of bribery.  He made sure that only those 

loyal to him reached the top ranks.  According to Daniel Mora, a general whom he forced 

into early retirement, he “promoted not the brightest and the best, but the mediocre and 

the weak.”  By 2000, Montesinos appointees held all seventeen of the top military posts.  

Of these, thirteen had been his classmates as cadets in Peru’s military academy, one was 

a close associate from the SIN, and one was his brother-in-law.  “With the armed forces 

we are doing great,” he told a banker in 1999.  “Now their morale is high, you see, our 

team is consolidated.”20 

 Montesinos exerted control not only by bribery but sometimes by blackmail.  He 

would obtain video proof of sexual indiscretions and use these tapes for persuasion.  

Some were filmed in a brothel where SIN agents had installed hidden cameras.  Military 

officers were reportedly among those he blackmailed in this way.21  (After he was 

imprisoned, the judges handed dozens of these videos over to the Roman Catholic 

Church, to be returned to those featured in them.) 

 Montesinos did not control everything.  The one unbribed television channel, the 

small cable outlet Channel N, continued to offer independent investigative journalism.  

As it turned out, it was on this channel that the Kouri videotape that brought everything 

down was first aired.  Some newspapers like La República and El Comercio and some 

magazines like Caretas courageously continued to criticize the government despite being 

harassed, reporting for example on abuses in the lead-up to the 2000 election.  The 

harassment ranged from libel suits to arbitrary detention to death threats.  In an attempt to 

discredit any journalists who dared investigate the government, the tabloids carried 

hundreds of stories defaming them with bizarre labels:  “a mental midget,” “a she devil,” 

                                                           
19  Video 1318, November 11, 1998. 
20  Jane Holligan, “Will the Army Upset a Delicate Balance in Peru?” Business Week 11/03/00; Rospigliosi 
(2000); Video 1583, June 22, 1999 (Jochamowitz 2002, p 149).  
21  Roger Scrutton, “Peru Bishops to Get Custody of ‘Intimate’ Spy Tapes,” Reuters, 2/21/01. 

 15



“undercover terrorist,” “paid coup provocateur.”  A headline in El Chino proclaimed 

three journalists “the rabid animals of the anti-Peruvian press.”22 

 While the tabloids read by the majority of Peruvians were mostly under 

Montesinos’s control, it was the more educated and affluent Peruvians who read the 

independent newspapers and magazines.  Montesinos seems to have decided these outlets 

were not influential enough to be worth bribing.  A vladivideo shows him saying he was 

unconcerned. “What do I care about El Comercio?  They have an 80,000 print run.  

80,000 newspapers is shit.  What worries me is Channel 4 . . . It reaches 2 million people 

. . . La República can do whatever they want.  What is a 20,000 print run?”  Also, the 

owners of El Comercio may have placed so high a value on their reputation as to be 

incorruptible.  Unlike some of the other news outlets, El Comercio was in sound financial 

health.  Founded in 1839, it had been controlled since 1898 by one family, the Miró 

Quesadas.  A Montesinos crony once joked:  “You want a paper like El Comercio?  I will 

make you El Comercio.  You give me the money and you give me 125 years.”23  El 

Comercio owned Channel N, the television channel that Montesinos left unbribed.  

 As a last resort, Montesinos had the option of silencing a television channel if it 

refused to fall into line.  He did it once, and the episode is revealing.  The second-largest 

channel, Frecuencia Latina or Channel 2, was majority-owned by Baruch Ivcher, a 

naturalized Peruvian citizen of Israeli origin.  After initially being loyal to the 

government, in 1997 the channel began broadcasting investigative reports: one on SIN 

agents being tortured for talking about SIN to the press; another on Montesinos’s tax 

returns, showing his income far exceeded his government salary.  In retaliation, the 

Interior Ministry stripped Ivcher of his citizenship.  As a noncitizen he was not permitted, 

by law, to own a television channel.  A tame judge assigned the channel’s ownership to 

minority shareholders beholden to Montesinos.  Thereafter, Frecuencia Latina broadcast 

Fujimori propaganda.  (Ivcher later told a reporter that, six months before being stripped 

                                                           
22   On harassment of journalists:  Conaghan (2002, p. 116), Schmidt (2001, pp. 2-3).  On tabloid slanders: 
Jorge Salazar Cussiánovich, “The ‘Devils’ of the Peruvian Press,” Pulso del Periodismo, 9/12/99, 
http://www.pulso.org/English/Archives/Devils%20of%20Peruvian%20Press.htm. 
23   Video 1318, November 11, 1998, and Videos 1459 and 1460, April 7, 1999. 

 16



of his citizenship, he had been offered and declined a $19 million bribe, in return for 

which the government would have had veto over the content of news programs.24) 

 The Ivcher episode shows the severity with which Montesinos punished 

defection.  Ivcher lost his citizenship, his company, and much of his wealth.  The episode 

shows, also, that retribution was costly to the government.  Ivcher’s harassment prompted 

noisy demonstrations in Lima.  The Peruvian Bishop’s Conference denounced Ivcher’s 

citizenship revocation as “illegal and dangerous.”  Overseas, as well, there was fallout.  

The US House of Representatives, citing the Ivcher case, issued a resolution condemning 

Peru’s interference with the freedom of the press.  The Inter-American Court of Human 

Rights held a hearing on the Ivcher case, after which Fujimori withdrew Peru from the 

court’s jurisdiction.  Fujimori bore some costs to silence a television channel, and thus 

the television channels had bargaining power.         

 

Why Television?  

  

The institutions of democracy form a system of incentives, shaping and 

constraining the government’s behavior.  Most analyses of the checks and balances 

examine them separately:  elections (Maskin and Tirole, 2004), political parties (Persson 

et al., 1997), the judiciary (La Porta et al., 2004), and the news media (Besley and Prat, 

2001; Djankov et al., 2003).  The parts of the system interact, however.  A pair of 

governance mechanisms may be complementary, in the sense that one works better when 

the other is in place, or strengthening one increases the marginal effectiveness of the 

other (Milgrom and Roberts, 1990).  Opposition politicians are more potent, for example, 

the freer the press.  The checks and balances reinforce each other. 

Conversely, the absence of one check impairs the others.  Without judicial 

independence, the media are weakened.  For example, a compliant judge aided the 

clampdown on the media when he ratified the expropriation of Ivcher’s television 

channel.  Without judicial independence, also, political competition is enfeebled.  For 

example, the judges on the National Elections Board overrode the constitution to allow 

                                                           
24 Tyler Bridges, “Peruvian Broadcaster Returns from Exile, Fights for TV Station,” Miami Herald, 
3/30/02 

 17



Fujimori to stand for a third term.  Without political competition, judicial independence is 

at risk.  For example, upon suspending Congress in the 1992 self-coup, Fujimori was able 

to gain control over the judges.  With a compromised press, political competition is 

enfeebled.  A vladivideo shows Montesinos speaking of a press conference of opposition 

presidential candidate Alberto Andrade:  “No television channel aired the press 

conference.  It never existed.”   

This chain of complementarities means that checks and balances form a package.  

If one is weak, all are weak.  In this sense, each of the checks is vital.  Nevertheless, the 

bribes differed, television being the most expensive check to undermine.  In this sense, 

television was the crucial constraint.  Why?   

 A straightforward explanation for why the television owners were more expensive 

to bribe than the politicians and judges is simply that they were richer.  The judges’ 

bribes were one-and-a-half times to four times their official salaries.  The politicians’ 

bribes were multiples of their official income.  By contrast, a few thousand dollars a 

month may not have impressed a wealthy television-channel owner.  However, this does 

not seem to be the complete explanation.  The television channels (which were privately 

owned and closely held) were heavily indebted, and this is said to be the reason their 

owners were ready to accept Montesinos’s bribes (Conaghan, 2002).  Had they been 

more financially secure, they may have been even harder to bribe.     

The explanation for why television is different must go deeper.  We offer two 

complementary explanations.  First, a television channel has holdup power in a way that a 

politician or a judge does not.  Second, television is part of a constraining mechanism that 

is more fundamental than the politicians or the judiciary.  

 To form a winning coalition in the Congress, Montesinos had to bribe only some 

of the opposition politicians.  The Congress has 120 members.  In 2000, Fujimori’s party 

Peru 2000 won 51 seats.  Fujimori thus needed ten more votes for a bare majority.  

Montesinos bribed twelve congressmen to change parties and join Fujimori’s, so he had 

two more than the minimum he needed for a majority.  He did not stop there, however.  

He bought five more congressmen, but asked them not to switch but instead to remain in 

their own parties and act as his secret informants.  Montesinos had calculated, evidently, 

that he needed to buy only 17 of the 69 opposition congressmen. 

 18



 Similarly, Montesinos had to bribe only some of the judges.  In 1995, Fujimori 

had enacted what he called judicial “reform,” which reduced judicial independence by 

setting up “provisional” judges, who could be dismissed by the government.  By 1997, 73 

percent of the judiciary had been shifted to provisional status (Hernandez Breña, 2003).  

The lack of secure tenure made these judges susceptible to pressure.  In the lower courts, 

Montesinos had some power to allocate judges to cases, so he could assign a friendly 

judge to a sensitive case (García Calderón, 2001, p. 49; World Bank, 2001, paragraph 8-

23).  In the Supreme Court, decisions are made by majority vote, so three of the five 

Supreme Court judges were enough.   

Why did the remaining honest judges not expose the corrupt ones?  Again, it 

comes down to the interlinkages among the checks and balances.  With the news media 

captured, it would have been difficult for the honest judges to get a hearing, and 

Montesinos could have slandered the whistleblowers so as to discredit them. 

 Given that the supply of corruptible politicians and judges exceeded Montesinos’s 

limited demand, then, the politicians and judges had little bargaining power, so their 

price, as the data show, was relatively low. With television, by contrast, Montesinos had 

to bribe all of the widely watched channels.  If he had succeeded in bribing all bar one, 

that renegade channel, by broadcasting unfavorable stories, could harm him unilaterally 

(Besley and Prat, 2004).  Each television channel had holdup power, regardless of how 

many of them he had bought already. 

The bargaining game of Stole and Zwiebel (1996) applies here.  The equilibrium 

of this game has Montesinos buying a few more politicians than the minimum he needs, 

since having extra politicians on hand means no individual’s vote could be pivotal 

(Groseclose and Snyder, 1996).  As noted, Montesinos did in fact bribe two more 

congressmen than he needed for a majority.  With judges the story is the same.  

Montesinos pays the politicians and judges just a little more than their fallback, the value 

they attach to their compromised integrity.  The news outlets, in contrast, individually 

have holdup power, so Montesinos must offer a sizeable portion of the surplus (the value 

he attaches to control minus the judges’ and politicians’ bribes) to the news media.       

 19



A second, distinct reason why television’s bribes were high, in addition to holdup 

power, is that the size of a bribe reflected Montesinos’s perception of how much was at 

stake.  This was highest with television.   

The ultimate constraint on any democratic government is not an independent 

judiciary or opposition politicians or the constitution.  It is the citizenry as a whole.  The 

citizens have a stake in ensuring that the government maintains the institutions of 

democracy.  If a large number are able to react after the government violates the rules, 

they effectively pre-empt such violations.  The citizens’ credible threat to depose the 

government makes the constitution self-enforcing.  As Weingast (1997) points out, 

however, they face a coordination problem in establishing the rule of law.  They are 

effective in concert, not alone.  As in any coordination game, any one citizen’s best 

action depends on what she believes the others will do.  It pays her to react to the 

government’s violation only if she expects that many others will react too.  Although in 

Weingast’s analysis the coordination problem is exacerbated by differences in interests 

among the citizens, a prior source of coordination difficulties is a lack of information.   

If our hypothetical citizen realizes the others are unaware of the government’s 

transgression, it will not be in her interest to act alone.  Merely not knowing whether the 

others know—a lack of common knowledge—is enough to foil coordinated action.  By 

informing everyone about the government’s violation of the rules, and informing 

everyone that everyone knows, television helps solve the citizens’ coordination problem.  

Broadcast over television, the transgression becomes common knowledge. 

This logic harks back to the view of philosopher Alexander Meiklejohn that, in 

the separation-of-powers scheme, the citizens play a crucial role.  The First Amendment 

to the US Constitution, which juxtaposes the freedom of the press and of assembly, is a 

statement not of individual rights but of self-government by an informed citizenry.  Its 

purpose is that “whatever truth may become available shall be placed at the disposal of 

all the citizens of the community” (Meiklejohn, 1960, p. 75).  In a democracy, “it is not 

enough that the truth is known by someone else . . . The voters must have it, all of them.” 

The difference between the news media and the other checks and balances, then, 

is that the media, informing the citizenry, can help bring forth the ultimate sanction of 

 20



citizen reactions.  In the absence of the citizens’ oversight, there would be little to prevent 

the government from buying off politicians and judges.     

The bribes paid to newspapers, while higher than those going to judges and 

politicians, were lower than to the television channels.  Why was Montesinos less 

concerned about the print media than television?  One difference is in their reach.  Far 

more Peruvians get their news from television than the press.  Television aerials sprout 

from the poorest of Lima’s shanty towns; 95 percent of Lima households own a television 

set.  The largest-selling newspapers, by contrast, were the serious El Comercio, with a 

readership of some 600,000, and the sensationalist Ojo, with 300,000 (Schmidt, 2001, p. 

13).  These readers were a small fraction of broadcast-television viewership, most of 

Peru’s 28 million people.      

“If we do not control the television we do not do anything,” said a Montesinos 

crony at a 1999 meeting involving Montesinos, some generals, and some television 

executives.25  He did not say this of the judiciary or the Congress.  Our argument that the 

checks differ in their effectiveness, while being complementary to each other, can be 

summarized as follows.  Since politicians and judges are symmetric in our story, for 

simplicity let us omit the politicians.  Montesinos has a value of control, V(M, J).  Here M 

equals either one or zero, meaning he does, or does not, control the media, and J equals 

either one or zero, meaning he does, or does not, control the judiciary.  The two checks 

are complementary if the value of securing both the judiciary and the media exceeds the 

sum of the values of securing each of them separately, or V(1, 1) > V(1, 0) + V(0, 1).  

With all-or-nothing complementarity, V(1, 1) > 0 and V(1, 0) = 0 = V(0, 1).  The less 

extreme pattern we are arguing for here, by contrast, has V(1, 1) > V(1, 0) > 0 and  

V(0, 1) = 0, meaning Montesinos gets some value out of controlling the media alone and 

extra from controlling the judiciary in addition to the media; but if he does not control the 

media all is lost.  This is the sense in which we can say that, while the checks and 

balances are interdependent, the media are the crucial check.   

 

 

 

                                                           
25  Said by General Elesván Bello. Video 1792, November 26, 1999 (Jochamowitz, 2002, p. 17).  

 21



Fujimori’s Fall 

 

 Demonstrating its power, it was television that finally toppled Fujimori, with the 

help of honest politicians and a disgruntled insider.  Two opposition congressmen, Luis 

Iberica and Fernando Olivera, obtained the videotape of Montesinos bribing congressman 

Kouri, the tape having been purloined from Montesinos’s office by Matilde Pinchi 

Pinchi, his trusted bookkeeper (and mistress).  On September 14, 2000, Olivera showed it 

at a press conference in a Lima hotel.  According to a reconstruction of the events by 

Bowen and Holligan (2003, pp. 389-394), Montesinos’s reaction was to threaten the 

television owners. “Play this down,” he ordered. “If I am screwed, then so are all of you.”  

He told Fujimori to be patient:  “After all, we have the press under control.”  However, 

the sole unbought television channel, the cable outlet Channel N, began showing the 

video over and over.  Panicking, Fujimori threatened to fire Montesinos, who responded 

with a threat.  Referring to his collection of videotapes, he said, “If necessary, I can set 

the prairie on fire.”   

 Despite Montesinos’s intimidation, the other television channels started 

broadcasting the Kouri videotape.  What induced them to break ranks?  Perhaps they 

reasoned that they could not ignore the tape, because so many had watched it on Channel 

N or heard about it.  (Activists had set up large-screen televisions in the streets showing 

Channel N for the benefit of nonsubscribers.)  Also, Kouri went on television to deny he 

was corrupt, claiming the $15,000 was a personal loan from the secret-police chief, which 

in its sheer implausibility may have further spread the news.  The regime imploded.     

 Why did Montesinos neglect to bribe the channel that was to bring him down, 

Channel N?  He may have wanted to but been unable to:  its owners, as noted, placed a 

high value on their reputation.  Also, he may have miscalculated, reckoning that, as a 

relatively expensive cable channel with only tens of thousands of subscribers, it was 

harmless.  The press conference that he remarked “never existed” aired on Channel N.       

Although the Kouri videotape was enough to destroy Fujimori, governments 

elsewhere have survived similar revelations.  In the 1990s, Russians had ample evidence 

of widespread corruption, but did not depose their government.  A situation remarkably 

similar to Peru’s arose in Ukraine under President Leonid Kuchma.  The state apparatus 

 22



amassed information on businesspeople, judges, and politicians.  In the post-communist 

era, some had become rich via questionable privatizations; others were taking bribes or 

embezzling or evading taxes.  Kuchma exercised control by blackmail, threatening 

people with prosecution if they did not do his will.  One of Kuchma’s bodyguards 

secretly audiotaped his office conversations.  In 2000, an opposition politician released 

the tapes, on which Kuchma was heard ordering officials to manipulate the voting in the 

presidential election and to harass opposition politicians and activists.  The tapes contain 

discussion of a journalist, Georgy Gongadze, who had been investigating government 

corruption.  On one, a voice says, “I’m telling you, drive him out, throw him out. Give 

him to the Chechens;” on another, “That Gongadze, goodbye, good riddance.”26  

Gongadze’s decaying corpse was found in a forest, beheaded.  Newspapers and television 

were under Kuchma’s control, but transcripts of the tapes were posted on the internet.  

Thousands of demonstrators thronged the streets.  Kuchma was able to wait out the 

protests, however, and his rule continued unchecked.   

Media publicity of government misdeeds, then, may not be decisive.  Why was it 

so potent in Peru?  Common knowledge of corruption may set the scene for the 

government to be overthrown, as we have argued, but it is not sufficient:  it does not 

guarantee enough of the citizens will rise up.  Their coordination problem remains 

(Weingast, 1997), and additional factors must be present for it to be overcome.   

By the time the vladivideos were broadcast, the government had already been 

weakened.  The economy, the basis of Fujimori’s claim to legitimacy, was 

underperforming.  From 1998 to 2000, economic growth averaged just 1.2 percent.  

Fujimori’s third presidential election, held three and a half months earlier, had been so 

blatantly rigged that it had galvanized the opposition and sparked street demonstrations.   

 A further factor was the nature of the videotapes.  Peruvians had long suspected 

their government was crooked.  Charges of corruption had been made before in the 

independent newspapers.  With allegations made in print, however, people found it hard 

to figure out the truth.  Montesinos would muddy the waters, denying the accusations and 

making counteraccusations.  The videotapes, by contrast, were indisputable proof.  

Seeing a bribe actually being paid is more convincing than being told about it.  It is not 

                                                           
26 The quoted transcripts are at http://www.ukar.org/kyivpo03.html.  See Arel (2001) and Darden (2001). 

 23

http://www.ukar.org/kyivpo03.html


merely that a picture is worth a thousand words; it is that the picture conveys information 

that words cannot.  (To underscore this point:  imagine yourself reading a newspaper 

account of a corrupt incident, then look back at Figure 1.) 

 While governments are not always brought down after being exposed as corrupt, 

Montesinos’s respect for the power of the news media, as evidenced by the size of his 

bribes, was well founded. 

 

The Montesinos Virus 

   

 Peru’s checks and balances, put in suspension by the Fujimori administration, 

ultimately did their job.  The government was toppled by a popular uprising, provoked by 

the broadcast of the incriminating tape obtained by opposition politicians.  Fujimori and 

Montesinos were then indicted by the Lima prosecutor. 

 Measured by the bribes Montesinos paid, television was a far stronger constraint 

on the president than the legislature or the judiciary.  There are two reasons why 

television is the most expensive of the checks and balances to undercut.  Television 

owners have more bargaining power than judges and politicians.  Also, the other checks 

and balances obtain their force mainly via the threat of exposure to the citizens, and 

television gives the widest exposure.     

Numerous countries suffer from “the Montesinos virus,” according to the Polish 

journalist and former democracy activist Adam Michnik (2000), which he says is “a 

newly discovered cancerous disease found most commonly in contemporary democratic 

states.”  In countries like Russia under Vladimir Putin, Zimbabwe under Robert Mugabe, 

Malaysia under Mahathir Mohamed, Haiti under Jean-Bertrand Aristide, and elsewhere, 

elections are held but a ruling party holds control.  Cross-country regressions show that 

countries lacking a free press tend to have high corruption (Adserà, Boix, and Payne, 

2003; Ahrend, 2002; Brunetti and Weber, 2003).  Our finding may apply, therefore, not 

only to 1990s Peru but also to nascent democracies elsewhere.          

 The news media are the chief watchdog.  The checks and balances work as a 

system, so an independent judiciary and genuine political competition are needed.  But 

 24



safeguards for the media—ensuring they are protected from political influence and are 

credible to the public—may be the crucial policies for shoring up democracy.     
 

 

 

Acknowledgements 

 

For comments and discussions, we thank Jonathan Bendor, Beatriz Boza, Gerhard 

Casper, Enrique Chavez, Peter Gourevitch, Stephen Haber, Matthew Kahn, Stephen 

Krasner, Phillip Leslie, David McKenzie, Luis Moreno Ocampo, Olena Prytula, John 

Roberts, Jose Ugaz, and Barry Weingast, as well as editors James Hines, Andrei Shleifer, 

Timothy Taylor, and Michael Waldman.  We acknowledge support from the Center for 

Global Business and the Economy at the Stanford Graduate School of Business, the 

Center for Democracy, Development, and the Rule of Law at the Stanford Institute for 

International Studies, and a John M. Olin Program in Law and Economics Summer 

Research Fellowship to Zoido. 

 

 

 25



References 

 
Adserà, Alicia, Carles Boix, and Mark Payne. 2003. “Are You Being Served? Political 
Accountability and Quality of Government,” Journal of Law, Economics, and 
Organization 19:2, pp. 445-490.  
 
Ahrend, Rudiger. 2002. “Press Freedom, Human Capital, and Corruption,” Working 
Paper No. 2002-11, DELTA, Paris.  
 
Arel, Dominique.  2001. “Kuchmagate and the Demise of Ukraine’s “Geopolitical 
Bluff’,” East European Constitutional Review 10:2-3, pp. 54-59.  

Besley, Timothy, and Andrea Prat. 2004. “Handcuffs for the Grabbing Hand?  Media 
Capture and Government Accountability,” London School of Economics, 
http://econ.lse.ac.uk/staff/prat/papers/media.pdf. 

Bustamante, Alberto. 2003. Del Diablo Su País, Norma, Lima. 
 
Bowen, Sally, and Jane Holligan. 2003. The Imperfect Spy:  The Many Worlds of 
Vladimiro Montesinos, Lima, Peisa. 
 
Bresani, Augusto. 2003. Ocaso y Persecucion, Lima. 
 
Brunetti, Aymo, and Beatrice Weder. 2003. “A Free Press Is Bad News for Corruption,” 
Journal of Public Economics, 87, pp. 1801-1824. 
 
Conaghan, Catherine. 2002. “Cashing In on Authoritarianism: Media Collusion in 
Fujimori's Peru,” Harvard International Journal of Press/Politics, 7:1, pp. 115-125. 
 
Darden, Keith A. 2001. “Blackmail as a Tool of State Domination: Ukraine under 
Kuchma,” East European Constitutional Review 10:2-3, pp. 54-58.  
 
Degregori, Carlos Ivan. 2000. La Decada de la Antipolitica, Lima, Instituto de Estudios 
Peruanos. 
 
Djankov, Simeon, et al. 2003. “Who Owns the Media?” Journal of Law and Economics, 
46:2, 341-382. 
 
García Calderón, Ernesto. 2001. “Peru’s Decade of Living Dangerously,” Journal of 
Democracy, 12:2, pp. 46-58. 
 
Groseclose, Tim, and James M. Snyder, Jr. 1996. “Buying Supermajorities,” American 
Political Science Review, 90:2, pp. 303-315. 
 
Hamilton, Alexander, James Madison and John Jay. 1961. The Federalist Papers, New 
York, Mentor. 

 26



 
Hernandez Breña, Wilson. 2003. Indicadores Sobre Administracion de Justicia, Lima, 
Instituto de Defensa Legal. 
 
Jara, Humberto. 2003. Ojo por Ojo, Lima, Norma. 
 
Jochamowitz, Luis. 2002. Conversando con el Doctor. Lima, Peru: El Comercio 
Ediciones. 
 
Lamsdorff, Johan Graf. 2002. “Making Corrupt Deals in the Shadow of the Law,” 
Journal of Economic Behavior and Organization, 48, pp. 221-241. 
 
La Porta, Rafael, et al. 2004. “Judicial Checks and Balances,” Journal of Political 
Economy, 112, pp. 445-470. 
 
Marcus-Delgado, Jane, and Martin Tanaka. 2001. Lecciones del Final del Fujimorismo, 
Lima, Instituto de Estudios Peruanos. 
 
Maskin, Eric, and Jean Tirole. Forthcoming 2004. “The Politician and the Judge: 
Accountability in Government,” American Economic Review. 
 
McClintock, Cynthia, and Fabian Vallas. 2003. The United States and Peru: Cooperation 
at a Cost, New York, Routledge. 
 
Meiklejohn, Alexander. 1960 [first published 1948]. Political Freedom: The 
Constitutional Powers of the People, New York, Harper. 
 
Michnik, Adam. 2000. “The Montesinos Virus,” conference on “Civil Society Revisited,” 
New School University. http://www.newschool.edu/centers/tcds/bul037.htm#bul3702 
 
Milgrom, Paul R., and John Roberts. 1990. “The Economics of Modern Manufacturing: 
Technology, Strategy and Organization,” American Economic Review, 80, pp. 511-528. 
 
Moreno Ocampo, Luis. 2003. “Power Networks and Institutions in Latin America,” 
presented at the Stanford Institute for International Studies workshop on corruption, 
http://www.stanford.edu/~pzoido/Montesinos.doc. 
 
Persson, Torsten, Gerard Roland and Guido Tabellini. 1997. “Separation of Powers and 
Political Accountability,” Quarterly Journal of Economics, 112:4, pp. 1163-1202. 
 
Pollarolo, Pierina. 2001. “Country Report on the National Integrity System in Peru,” 
Transparency International, 
http://www.transparency.org/tilac/indices/estudios/dnld/estudio_integridad_peru.pdf 
 

 27

http://www.newschool.edu/centers/tcds/bul037.htm
http://www.stanford.edu/~pzoido/Montesinos.doc
http://www.transparency.org/tilac/indices/estudios/dnld/estudio_integridad_peru.pdf


Rospigliosi, Fernando. 2000. Montesinos y las Fuerzas Armadas: Cómo Controló 
Durante una Década las Instituciones Militares.  Instituto de Estudios Peruanos, Lima, 
Peru.  
 
Schmidt, Corinne. 2001. Press, Power, and Politics: Peru 2000, Arlington, VA, Freedom 
Forum. 
 
Stole, Lars A., and Jeffrey Zwiebel. 1996. “Intra-Firm Bargaining under Non-Binding 
Contracts,” Review of Economic Studies, 63:3, pp. 375-410. 
 
Transparency International, Global Corruption Report 2004, London, Pluto Press, 2004, 
http://www.globalcorruptionreport.org/ 
 
Weingast, Barry R. 1997. “The Political Foundations of Democracy and the Rule of 
Law,” American Political Science Review, 91:2, pp. 245-263. 
 
World Bank. 2001. Peru Institutional Governance Review, Washington, DC, 
http://www.worldbank.org/wbi/governance/peru/pdf/peru_gov_corr_econ.pdf  

 28

http://www.globalcorruptionreport.org/
http://www.worldbank.org/wbi/governance/peru/pdf/peru_gov_corr_econ.pdf


Figure 1:  Counting out a bribe 
 

 
 Montesinos counting out $1.5 million for José Francisco Crousillat, the vice 
 president of América Televisión, Channel 4.  (From a vladivideo.) 
 
 Source:  Peruvian Congress, El Heraldo, Photo Archive  

 
 
 
 
 

Figure 2:  Bribe receipts 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Typical receipts demanded by Montesinos.  Left:  a Supreme Court justice acknowledges 
being paid US$10,000.  Right:  a member of the National Electoral Board acknowledges 
being paid US$15,000.

 29



 

Ta
 

Money Contributed To The 
(in millions 

(Presented by Colonel Jose Villalobos Cande
the investigative congressional commission.)

 1992 1993 1994 1
Ministry of Interior  3.0 2.7 
Ministry of Defense 4.4 6.0 4.4 
Peruvian Marines   0.3 

Peruvian Air Force   0.3 
Peruvian Army   0.5 

TOTAL 4.4 9.1 8.2 
Source: Informe Final de la Subcomision Inv

available at: http://www.congreso.gob.pe/co
6.

 30
 
ble 1 

SIN By Other Public Agencies 
of US dollars) 
la during his deposition on October 19, 2002 to 
 

995 1996 1997 1998 1999 2000 TOTAL
2.7 2.4 2.3 2.0 1.8 1.4 18.4 
4.3 3.9 3.6 3.3 2.8 7.7 40.4 

      0.3 
      0.3 

1.3 1.1 1.4 1.8 1.0  7.2 
8.2 7.4 7.3 7.1 5.6 9.1 66.5 
estigadora de la Denuncia Constitucional No. 6 

ngresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-

pdf. 

http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf
http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf


 

 

Table 2: Political Capture 
 

Those who changed their party for Peru 2000 (Fujimori's party) 
Name Party (Presidential 

candidate) 
Bribe 
(monthly) 

Favors 

José Luis Cáceres 
Velásquez  

FREPAP (Ataucusi) $20,000  (?)+$50,000 (one-time) +$100,000 (one-
time)  
+Judicial favors 

Róger Cáceres Pérez  FREPAP (Ataucusi) $20,000  
Ruby Rodríguez de Aguilar APRA (Salinas) $50,000 Judicial favors for her husband 
Jorge Polack Merel PSN (Castañeda) (??) Vice President of the Foreign Relations 

Commission in Congress 
Juan Carlos Miguel 
Mendoza del Solar 

PSN (Castañeda) $10,000  

Gregorio Ticona Gómez PP (Toledo) $10,000 $15,000 (signing bonus) +$20,000 (car) 
+$3,000 (apartment). Land deal in Titicaca 
Lake that would insure his reelection 

José Luis Elías Ávalos A (Salas) $15,000   +$40,000 ("campaign reimbursement") 
+$60,000 (continue campaigning) 

Antonio Palomo Orefice PP (Toledo) $20,000  
Mario Gonzáles Inga PP (Toledo) $20,000  
Alberto Kouri PP (Toledo)  $15,000  
Edilberto Canales Pillaca PP (Toledo)  Judicial favors 
Eduardo Farah PSN (Castañeda)   

Those who did not change their party (informants or moles) 
Jorque D'Acunha Cuervas PP (Toledo) $10,000  
Waldo Enrique Ríos 
Salcedo 

FIM (Olivera)  $10,000 (one time payment) +Judicial help 
with the National Electoral Board 

Maria del Milagro Huamán PP (Toledo) $30,000  
José León Luna Gálvez PSN (Castañeda) $7,000  
Guido Pennano Allison FIM (Olivera) $15,000  ($30,000 Pinchi) +$20,000 (car) 

Members of Fujimori's party 
Rolando Reátegui P00 $3,000  
Luz Salgado P00 $20,000  
Carmen Lozada de Gamboa P00 $20,000  
Manuel Vara Ochoa P00 $20,000  
Martha Chavez Cossío de 
Ocampo 

P00 $20,000 
 

Sobero Taira P00 $20,000  
Members of the executive 

Victor Joy Way Prime Minister $10,000   
Federico Salas Prime Minister $30,000  
Alberto Bustamante Minister of Justice $5,000  
Sources:  Informe Final de la Subcomisión Investigadora de la Denuncia Constitucional No. 6, at: 
http://www.congreso.gob.pe/congresista/2001/destrada/denuncias/denuncia-6.pdf, Public deposition of Montesinos before this 
commission, at: http://www.agenciaperu.com/actualidad/2002/ene/vladi_com_estrada.htm, The transcript of the first video, 
where Montesinos hands $15,000 to Kouri is at La República, 15 September 2000, The source of Federico Salas confession is 
El Comercio, at: http://www.elcomercioperu.com.pe/ecespe/html/montesinos/montesinos_archivo1.html 
Notes:  Party affiliations are Frente Popular Agrícola del Perú (FREPAP),  Partido Aprista (APRA), Perú Posible (PP), 
Avancemos (A), Frente Independiente Moralizador (FIM), Partido Solidaridad Nacional (PSN), Perú 2000 (P00).  Payments 
are monthly unless otherwise stated.   
(?) The source of this number is Matilde Pinchi Pinchi, Montesinos’s bookkeeper, not Montesinos.   
(??) Pinchi also claims that Polack received three payments on the amounts of '$80,000, $250,000, and $160,000.  When 
Montesinos was asked about this, he did not deny it but asked to be allowed not to talk about it in public because it concerned 
a "private matter."   

 

 31



 32

Table 3:  Judicial Capture 
 

Position Name Bribe Data 
(Bresani) 

Bribe 
Receipts 

General Manager of the Judicial 
Power 

Ricardo Mendoza Torres 
(Montesinos' cousin) 

$55,000  $10,000 
+$5,000 

+$10,000 
+$10,000 

Justice in the National Elections 
Board 

Alipio Montes de Oca $50,000  $15,000 
+$10,000 

Justice in the National Elections 
Board 

Luis Serpa Segura $45,000  $10,000 
+$10,000 
+$10,000 

President of the Supreme Court Victor Raul Castillo Castillo $35,000  $10,000 
Supreme Justice Luis Ortiz Bernardini $25,000  $10,000 
President of the Superior Court Pedro Infantes Mandujano $24,000  $5,000 

+$3,000 
+$3,000 

Superior Justice Raul Lorenzzi Goicochea $25,000    
Justice in the Appeals Court William Paco Castillo Castillo $16,000  $10,000 
Supreme Justice, Provisional Alejandro Rodriguez Medrano $10,000  $5,000 

+$5,000 
+$10,000 

Supreme Justice Carlos Saponara Miligan $10,000  $5,000 
+$5,000 

Superior Justice in a local Court Daniel Bedrinana Garcia $2,500    
Judge Percy Escobar Lino $10,000  $5,000 

+$5,000 
Judge Fernando Aguirre Infante $10,000    
Judge Manuel Ruiz Cueto $6,000    
Judge William Ardiles Campos $3,000    
Judge Victor Martinez Candela $3,000    
Judge Sonia Pineda $2,500    
Judge Alminda Lopez Pizarro $2,500    
Judge Willy Herrera Casina $2,500    
Judge Nicolas Trujillo López (Ivcher 

case) 
  $5,000 

President of the Public Law Court Sixto Muñoz Sarmiento 
(Lucchetti and Ivcher cases) 

  $3,000 
+$3,000 

Others involved but without data on bribes: 
Supreme Court Justices: Orestes Castellares Camac, Eliana Salinas de Alencastre, Jorge Gonzales 
Campos, Arturo Chocano Polanco, Jose Pariona Pastrana, Caslos Alarcon del Portal, Wilber Villafuerte 
Mogollon, Juan Quespe Alcala, Luis Castro Reyes, Carlos Henriquez Clfer, Juan Miguel Ramos 
Lorenzo. 
Judges: Segundo Sarria Carbajo, Carlos Alcantara Perez, Karina Sanchez Alarcon, Ricardo Nunez 
Espinoza, Arturo Vilchez Requejo, Jose Rios Olson. 

Source: Bresani (2003) and author calculations.  The list of the others’ involved come from Bresani (2003) and has been 
confirmed by several journalistic reports.   
Note: The data in the first column of bribes are from Bresani (2003).  The second column of bribe data is from a set of receipts 
like those in Figure 1 that we collected from journalistic sources in Peru.  From the information available, the frequency of 
these payments is unclear.  It is probable that the data in Bresani (2003) aggregate the receipts, but Bresani gives no reference 
for these data.   



 
 
 
 
 

 
TV Channels 
 

America Television (Channel 4) Jo
Francisco Crousillat 

Frequencia Latina (Channel 2) Sa
and Mendel Winter (owners after 
Baruch Ivcher exiled) 

Panamericanan Television (Chan
5) Manuel Delgado Parker (brother
Genaro) and Ernest Schutz 
(shareholders) 

Cable Canal De Noticias CCN (Ca
Channel Network) Vicente Silva C
(Video 1778) 
Andina de Television (ATV)(Chan
9) Julio Vera 
Red Global (Channel 13) Genaro 
Delgado Parker (borther of Manuel

 

 
Print Media 
 

Expreso (mainstream newspaper) 
Eduardo Calmell del Solar (directo
stockholder) 
El Tío, (Chicha/popular press) Jose
Olaya Correa (owner and director)  

La Chuchi (Chicha/popular press) 
Oliveri and Estenos (owners). 
El Chato, Rafael Document (found
and Ruben Gamarra (director) out 
 

Media Not Captured 
 

 

State-Owned Media 
 

Sources: (B) Bresani (2003), (BH) Bow
Feb 24, 2001. 

 

 
Table 4: Media Capture 

 

Bribe Estimates 

se $9,000,000 in a signed contract for $1,500,000 per 
month from November 1999 to April 2000, possibly 
more (C) 
$619,000 in October 1998, promised more monthly 
payments (C) (BH) 

muel $3,000,000 in a signed contract for $500,000 per month 
from November 1999 to April 2000, possibly more (R) 
$3,073,407 on December 1999 for an increase of capital 
that gave 27% of shares to Montesinos (R) 

nel 
 of 

$9,000,000 contract agreed by Shutz and Montesinos on 
video 1783. In total Montesinos claims he handed 
$10,600,000 to Schutz (BH) 
$350,000 handed by Montesinos to Shutz, video 
screened by congress 10/02/01 (BH) 

ble 
heca 

$2,000,000 for his shares in the CCN to the Ministry of 
Defense in November 1999 (C)  

nel $50,000 to fire Cecilia Valenzuela and Luis Iberico (C) 

) 
In exchange business help and judicial favors, Delgado 
Parker fired popular commentator Cesar Hidelbrandt (C) 

 

 
Bribe Estimates 

r and 
$1,000,000 in two installments, to buy shares in the 
newspaper (C) and videos 1492, 1736, 1753 

 
 

$1,500,000 between 1998 and 2000 (C) 
$3,000-$4,000 per headline, $5,000 for full coverage 
inside, $500 for smaller stories (C) 
$8,000 weekly, same press house as El Mañanero, 
Editora Americana) (B) 

er) $1,000 each time it comes, small circulation, only comes 
out two to three days a week.  (B) 
 
Newspapers: La República and El Comercio 
Magazine: Caretas 
Cable News TV Channel: Canal N (owned by El 
Comercio)  

 
Newspaper: El Peruano 
TV Channel: Televisión Nacional Peruana 
Radio Station: Radio Nacional 

en and Holligan (2003), (C) Conaghan (2002), (R) La República 
33


	References
	Montesinos Coverpage.pdf
	CDDRL
	WORKING PAPERS
	How to Subvert Democracy:Montesinos in Peru
	John McMillian
	Pablos Zoido
	CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flor


	About the Author


	Montesinos Coverpage.pdf
	CDDRL
	WORKING PAPERS
	How to Subvert Democracy:Montesinos in Peru
	John McMillian
	Pablos Zoido
	CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flor


	About the Author


	Montesinos Coverpage.pdf
	CDDRL
	WORKING PAPERS
	How to Subvert Democracy:Montesinos in Peru
	John McMillian
	Pablos Zoido
	CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flor


	About the Author


	Montesinos Coverpage.pdf
	CDDRL
	WORKING PAPERS
	How to Subvert Democracy:Montesinos in Peru
	John McMillian
	Pablos Zoido
	CDDRL was founded by a generous grant from the Bill and Flor


	About the Author





